Červnový propad výroby je nejhlubší za poslední více než rok. Analytici navíc předpokládali, že výroba bude pokračovat v mírném růstu, který podle jejich odhadů měl činit 0,2 procenta. Podniky však avizovaly, že výroba se patrně sníží i v červenci. To není dobré znamení v situaci, kdy ekonomika zažívá jen křehké oživení a její situaci zhoršuje silný kurz jenu a pokles zahraniční poptávky.
Statistika potvrdila i přetrvávají deflaci, s kterou se Japonsko potýká už řadu let. V červnu se ceny dál snižovaly a meziročně vykázaly propad už šestnáctým měsícem v řadě. Znamená to, že domácí poptávka pořád vázne a je možné, že kvůli ní se Japonsku ještě nějakou dobu nepodaří vybřednout z deflace.
Analytici předpokládali, že výroba v podnicích se pouze zpomalí, pokles je pro ně velkým překvapením. Spolu se zpomalením exportu mohou čerstvá data signalizovat, že ekonomika rychle ztrácí dech, místo aby pokračovala v oživení. Centrální banka tak zřejmě bude čelit dalšímu tlaku, aby se pokusila ještě více uvolnit měnovou politiku.
Jádrová inflace v červnu meziročně klesla o jedno procento, což je jen nepatrné zlepšení proti poklesu 1,2 procenta v květnu. I kdyby se bralo v úvahu širší měřítko inflace včetně sezonních výkyvů, i tak ceny meziročně klesly o 0,7 procenta.
Optimisticky nevyznívá ani třetí statistická zpráva, která se zabývá situací na trhu práce. Míra nezaměstnanosti se zvýšila na 5,3 procenta, i když analytici očekávali, že se udrží na květnové úrovni 5,2 procenta. Bez práce je tak v Japonsku zhruba stejně lidí jako před rokem.
Japonsko má dlouhá léta druhou největší ekonomiku na světě, hned za Spojenými státy. Dosavadní tempo růstu čínské ekonomiky ale naznačuje, že Čína už v letošním roce odsune Japonsko na třetí místo.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
