Podle nového dlouhodobého finančního programu, který má být schválen příští týden, vláda premiéra Tuska zpozdí snížení rozpočtového deficitu na tři procenta hrubého domácího produktu o rok do roku 2013. Nové úvěry by však měly klesat díky plánovanému prodeji státního majetku za 18 miliard USD (zhruba 342 miliard Kč).
"Rozhodli jsme se, že potřebujeme získat čas a že Polsko nepotřebuje radikální opatření," řekl Tusk na tiskové konferenci po zasedání vlády, která jednala o novém finančním programu. "Naštěstí nemusíme provádět opatření jako v Maďarsku nebo Řecku, ale chtěl bych zdůraznit, že se zaměříme na konsolidaci veřejných financí," dodal.
Polsko je jedinou zemí Evropské unie, které se loni podařilo odolat recesi. Trhy se však obávají, že vláda, kterou příští rok čekají volby, nebude chtít voličům způsobit příliš bolesti, v omezování deficitu se spoléhá hlavně na růst a dostatečně nepokročila v zavádění fiskálních reforem.
Součástí programu je zvýšení DPH od roku 2011 na tři roky na 23 procent. Vláda také potvrdila omezení výdajů, které by mělo příští rok přinést úspory 2,8 miliardy zlotých (asi 17,3 miliardy Kč) a o rok později 5,7 miliardy zlotých. Varšava rovněž plánuje prodat do roku 2013 podíly ve státních firmách, včetně banky PKO BP a pojišťovny PZU, za které chce získat 55 miliard PLN. Čisté úvěry by se tak měly snížit v příštím roce na 57,5 miliardy PLN z letošních plánovaných 82,4 miliardy PLN.
Prudký pokles ekonomického růstu způsobil, že rozpočtový deficit Polska se loni více než zdvojnásobil na 7,1 procenta HDP. Letos se má snížit pouze na 6,9 procenta, přestože ekonomika by měla vzrůst o tři procenta. Podle nového programu vlády by rozpočtový deficit měl klesnout pod tříprocentní limit v roce 2013, a ne v roce 2012, jak vláda původně plánovala.
Tusk rovněž uvedl, že země by za současných podmínek měla být schopna splnit požadavky pro zavedení eura v roce 2015. "Když mluvíme o výhledu dosažení kritérií požadovaných maastrichtskou smlouvou, Polsko bude schopné jich dosáhnout v roce 2015," citovala premiéra agentura Reuters.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
