Atény se na tříletém záchranném úvěru v celkovém objemu až 110 miliard eur (2,7 bilionu Kč) dohodly na přelomu dubna a května. Musely ale slíbit, že se zasadí o snížení výdajů, zvýšení rozpočtových příjmů a o rozsáhlé strukturální reformy.
První část úvěru ve výši 20 miliard eur obdrželo Řecko již v květnu. Dalších devět miliard by mělo získat v polovině září, záležet ale ještě bude na výsledcích inspekce. Ty by měly být zveřejněny ve čtvrtek.
Řecko už jednu revizi absolvovalo v červnu a měnový fond byl s jejím průběhem spokojen. Nicméně poukázal také na dílčí nedostatky, s nimiž se v Aténách setkal. Především mu vadily přetrvávající vysoké výdaje na sociální zabezpečení a příliš vysoké výdaje ve zdravotnictví.
Kořeny problémů, s nimiž se Řecko potýká, jsou v nedisciplinovanosti a v systematickém falšování statistik. Nová vláda socialistů, která se dostala k moci loni na podzim, zjistila mnohem horší stav veřejných financí, než uváděla předchozí vláda konzervativců. Výsledkem byla ztráta důvěry trhů a následný prudký růst nákladů na nové úvěry. Ratingové agentury totiž Řecku prudce snížily hodnocení úvěrové spolehlivosti.
Socialisté letos na jaře začali s reformami, jak je po nich žádá MMF a Evropská unie. Přistoupili například ke zvýšení daní a zvýšili věk odchodu do důchodu, který byl v Řecku jedním z nejnižších v Evropě. Opatření se u veřejnosti setkávají se značnou nelibostí, a v Řecku jsou proto od jara na denním pořádku nepokoje a stávky.
Rozpočtový deficit Řecka loni dosáhl rekordních 13,6 procenta hrubého domácího produktu, ačkoli pravidla EU povolují pouze tříprocentní schodek. Podle dohody s MMF a EU má deficit letos klesnout na 8,1 procenta HDP.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
