Podle údajů Českého statistického úřadu produkce v českém stavebnictví v červnu meziročně klesla o 4,7 procenta po květnovém růstu o půl procenta. Počet zahájených bytů se v červnu meziročně snížil o 31,8 procenta na 2448. Počet zahájených bytů v rodinných domech meziročně klesl o 19,2 procenta a počet zahájených bytů v bytových domech se snížil o 45,9 procenta. Stavebníci dokončili v rodinných domech meziročně o 18,3 procenta bytů méně a v bytových domech o 74,1 procenta méně, celkem bylo v červnu dokončeno 1539 bytů.
"Developeři ještě nemají prodány již dříve dokončené projekty a s novými projekty tak začínají jen opatrně. Meziroční propad 46 procent v segmentu bytových domů je toho dokladem," sdělil ČTK Michal Hrnčíř z realitního týmu advokátní kanceláře Ambruz & Dark. "Už loňský rok obecně byl, pokud jde o nové projekty, poměrně střídmý. Dramatický obrat ve výstavbě nových projektů v nejbližších měsících nelze očekávat,“ dodal.
Markéta Miková a Ondřej Novotný z realitní poradenské společnosti King Sturge upozorňují, že ČSÚ v kategorii zahájených bytů sleduje vydaná stavební povolení. Reálný propad výstavby nových bytů tak může být i vyšší, protože ne každý začne bezprostředně po vydání stavebního povolení stavět.
Jedním z hlavních důvodů poklesu rezidenční výstavby je podle Mikové a Novotného široká nabídka volných bytů na trhu. "Podle údajů ČSÚ se v první polovině roku 2010 snížil počet dokončených bytů pouze o 5,5 procenta, což znamená, že na trh je uváděno zhruba stejné množství nových bytových jednotek jako v loňském roce," uvedla Miková.
Podle Jiřího Pácala, člena představenstva společnosti Central Europe Holding, nízkou poptávku po bytech ve vlastnictví ovlivňuje pokles počtu mladých lidí ochotných do koupě bytů investovat, nízké výnosy z pronájmu bytů a také privatizace obecních bytů. Developery pak také brzdí zhoršený přístup k financování výstavby.



Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
