"Posunutí účinnosti o pět let lze považovat za adekvátní řešení, neboť tak vzniká dostatečný prostor na komplexní analýzu ekonomické výhodnosti a technické realizovatelnosti," řekl k rozhodnutí vlády Jakub Ptačinský z tiskové oddělení ministerstva dopravy.
Zavedení vinět místo nalepovacích dálničních známek se stalo v uplynulých měsících předmětem řady debat. Předchozí sněmovna se pokusila viněty letos už jednou neúspěšně zrušit, návrh ale neprošel, zejména díky hlasům poslanců ODS a KSČM.
Podle senátorů je navrhovaný systém neúměrně nákladný. Stát by prý odkladem ročně ušetřil minimálně 1,4 miliardy korun. Také poslanci argumentovali tím, že zavedení vinět by připravilo stát o peníze, údajně až o 12 miliard korun. Proti vinětám argumentovali i někteří odborníci z vysokých škol.
Firma Kapsch, která by podle právní analýzy MD zřejmě viněty dodala, údaje politiků označila za "hausnumera". Zavedení a provoz vinět by bylo podle firmy ročně o půl miliardy dražší než u klasických známek. Zároveň by ale ubylo neplatičů, takže celkový výnos pro stát by byl po zavedení vinět ročně nižší "jen" o 200 milionů ve srovnání se známkami. Za šest let by tak stát přišel o 1,2 miliardy korun. Objem vybraných peněz by prý prudce vzrostl, kdyby osobní auta začala platit za ujeté kilometry.
Po dnešním vyjádření vlády poputuje senátní návrh do sněmovny. O předloze rozhodne parlament.
sin vju



Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
