"Úřad uvedené závazky shledal jako dostatečné ve prospěch zachování účinné hospodářské soutěže a navrhované spojení pod podmínkou splnění závazků povolil," uvedl předseda ÚOHS Petr Rafaj. Rozhodnutí ÚOHS je již pravomocné. Podle Rafaje měl ÚOHS konkrétně obavy z toho, že společnost Eurovia bude mít po uskutečnění spojení na některých lokálních trzích dostatečnou ekonomickou sílu na to, aby zabraňovala či omezovala své konkurenty působící ve výrobě obalovaných směsí a inženýrských stavbách v přístupu k drcenému kamenivu.
ÚOHS začal posuzovat prodej kamenolomů společnosti Tarmac CZ francouzské firmě Eurovia v červnu letošního roku. Vliv mezinárodní fúze na posouzení situace v České republice delegovala českému antimonopolnímu úřadu Evropská komise. Historicky se jedná o druhý případ, kdy český soutěžní úřad převzal fúzi, která byla centrálně notifikována do Bruselu. V průběhu správního řízení ÚOHS také obdržel několik námitek ze strany konkurence proti fúzi.
Eurovia podniká ve výstavbě a údržbě silnic, rozvoje železniční infrastruktury či výrobě stavebního materiálu. Tarmac mimo jiné vyrábí a prodává drcené kamenivo z lomů a dolů. V únoru se firmy dohodly na tom, že Eurovia získá části Tarmaku v Německu, Polsku, Francii a ČR. Tarmac je dceřinou společností těžařské firmy Anglo American. Eurovia akvizicí tak chce posílit svoji pozici v Evropě, zvláště v zemích, kde je na vzestupu výstavba silnic. Součástí celé akvizice je podle dřívějších informací zhruba stovka míst na těžbu kameniva s roční produkcí kolem 30 milionů tun. Podniky zaměstnávají kolem 1000 osob a jejich roční příjmy se pohybují kolem 150 milionů eur (3,9 miliardy korun).
Eurovia je divizí stavební společnosti Vinci, která je evropskou jedničkou ve výstavbě a údržbě silnic a železniční infrastruktury. Působí v 15 zemích, kde má kolem 41.500 zaměstnanců. Loňské příjmy firmy činily osm miliard eur.
Česká firma Tarmac CZ patří k největším producentům kameniva v republice, ovládá zhruba 13 procent českého trhu. Zaměstnává zhruba 280 pracovníků a ročně dodává na trh přes šest milionů tun kameniva a písků. Provozuje 25 vlastních provozoven, z nichž je 19 lomů a šest pískoven, které jsou rozmístěny v osmi krajích.
Tržby českého Tarmaku předloni stouply meziročně o 2,4 procenta na 1,28 miliardy korun. Zisk naopak klesl o 13,5 procenta na 220 milionů. Výsledky za loňský rok dosud firma nezveřejnila.



Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
