"V červenci 2010 se u českých výrobců dostaly do plusu téměř všechny sledované ukazatele, přičemž mnohé z nich zaznamenaly proti začátku roku dvojciferný růst. Významně jsme se tak přiblížili hodnotám, jichž výrobní podniky dosahovaly před krizí,“ shrnul výsledky průzkumu partner společnosti KPMG ČR Jan Linhart.
U některých sledovaných oblastí jsou hodnoty nyní již zhruba na polovině pozitivního skóre, kolem nějž se pohybovaly v době před krizí - naposledy v lednu roku 2008. Platí to například pro obchodní aktivitu či pro hodnoty tržeb a zisků, které se ještě při minulém průzkumu nacházely v minusu.
Velmi optimistické jsou české výrobní firmy také ohledně objemu nových zakázek. Stejnou hodnotu zaznamenal ukazatel využívání kapacit, který se od propadu v lednu 2009 stabilně zlepšuje. Poprvé od začátku krize se nyní dostává do plusu zaměstnanost.
Stejně jako při posledním únorovém průzkumu očekávají firmy po celém světě v příštích 12 měsících růst obchodní aktivity. Platí to nejen pro výrobní sektor, ale i pro firmy poskytující služby, jejichž optimismus je však o něco slabší. Obecně se předpokládá růst tržeb a zisků, zlepšila se očekávání ohledně zaměstnanosti a také investic.
Spojené státy i nadále zůstávají největšími optimisty a svá pozitivní očekávání oproti předchozímu průzkumu dokonce ještě zvyšují. Naopak země BRIC (Brazílie, Rusko, Indie, Čína) ze svého optimismu trochu ubraly. Výsledky Evropské unie jsou ve srovnání s letošním lednem téměř neměnné. Zlepšilo se očekávání v Japonsku, které však stále zůstává pod celosvětovým průměrem.
I přes zlepšení zůstávají čeští výrobci za celosvětovým průměrem stále pozadu. V mnoha oblastech dosahují zhruba poloviny globálních hodnot, výrazně zaostávají v očekávání ohledně zisků či výdajů na výzkum a vývoj. Srovnání s EU vykazuje o něco menší odlišnosti. S jejím průměrem se Česko téměř shoduje v pohledu na využívání kapacit či zaměstnanost. Největším pesimistou je ve sledovaných oblastech z pochopitelných důvodů Řecko.
Průzkum Business Outlook Survey, který pro celosvětovou síť členských společností KPMG zpracovává agentura Markit Economics, vychází z šetření mezi 11.000 výrobci a poskytovateli služeb. Ti jsou požádáni, aby sdělili své představy o budoucích obchodních podmínkách. Průzkumy se dělají třikrát za rok, data se shromažďují a vyhodnocují v únoru, červnu a říjnu. KPMG je celosvětová síť poradenských společností poskytujících služby v oblasti auditu, daní a poradenství.



Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
