Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) má nyní řešit otázku, kterou svým prosincovým rozsudkem nastolil Nejvyšší správní soud (NSS). Podle něj lze potrestat právního nástupce porušitele zákona pouze tehdy, pokud se pachatel soutěžního deliktu svým zánikem pokusil obejít soutěžní pravidla. Dvě původně potrestané firmy později převzal jiný majitel.
Dalším důvodem pro zrušení rozhodnutí ÚOHS byla podle Šebka skutečnost, že se předseda úřadu řádně nevypořádal se všemi rozkladovými námitkami. O co přesně šlo, soud neuvedl. "Podle názoru krajského soudu provedené dokazování vyžaduje zásadní doplnění, jímž by soud, pokud by ho prováděl, nahrazoval činnost úřadu. K tomu však není zásadně oprávněn," uvedl důvody vrácení případu k ÚOHS soudce.
Případ kartelu pohonných hmot se táhne už několik let. Správní řízení antimonopolní úřad zahájil v roce 2001. Několik let se případem sám zabýval. Případ řešil opakovaně ve dvou stupních příslušný odbor i předseda ÚOHS a jeho rozkladová komise. Jedním z témat, která byla kromě existence samotného kartelu řešena, byla právě otázka, zda je možné sankcionovat nástupnickou firmu.
Podle ÚOHS firmy v květnu 2001 zdražily naráz asi o korunu a ceny udržovaly do konce listopadu, přestože nákupní cena benzinu klesala. Vyloučily tak konkurenci na trhu a přiměly spotřebitele platit víc, tvrdil ÚOHS. Podle bývalého předsedy úřadu Josefa Bednáře činil odhadovaný zisk firem na neoprávněném růstu marže několik set milionů korun.
Kartelovou dohodu prý dokazovalo současné zvýšení cen všech pokutovaných společností. Podle firem však taková reakce na změny cen není ničím výjimečným. Proto se firmy proti verdiktu odvolaly. Rozhodnutí úřadu následně zrušil Krajský soud v Brně. Nařídil antimonopolním úředníkům, aby správní řízení znovu otevřeli. Úřad se bránil kasační stížností, kterou NSS zkoumal asi tři roky. Ani jeden ze soudů dosud neřešil otázku, zda ke kartelu skutečně došlo, či nikoliv. Účastníky řízení jsou nyní kvůli majetkovým změnám společnosti Lukoil, Benzina, OMV, Shell a Agip.



				
						Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
					
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					