"Všichni jsme tuto stavbu potřebovali. Je dobře, že je dokončená, že ji pan ministr (dopravy Vít Bárta) nestačil zarazit, stihlo se to tak tak," uvedl Klaus v narážce na Bártovy snahy snížit ceny dálnic. Podle prezidenta je dobře, že se nyní bude brát větší ohled na náklady. Klaus jako jediný z řečníků poděkoval lidem, kteří dálnici budovali.
Prezidentův předřečník Bárta optimismem nesršel. Připomněl, že v posledních hodinách musel řešit, zda otevření stavby vůbec povolit. V mostech se totiž objevily netěsnící spáry. Po poradě s odborníky nakonec dal s otevřením souhlas, ministerstvo dopravy ale nyní čeká na kontrolní zprávu, na které pracuje technická univerzita v Innsbrucku.
Bárta má podle svých slov problém i s cenou. "Říkám si, jestli ta částka je přiměřená," uvedl. Připomněl, že stejný úsek dálnice D8 stojí 6,5 miliardy korun.
Pražský primátor Pavel Bém si novou dálnici pochvaloval. "Praha dostává nádherný dárek, bude průjezdnější a objezdnější," řekl Bém. Nový okruh by mělo podle údajů Ředitelství silnic a dálnic denně využít až 70.000 řidičů, což výrazně uleví Jižní spojce a Barrandovskému mostu, kde za den projede zhruba 100.000 aut. Z části Jižní spojky by měla zcela zmizet těžká nákladní doprava.
Novostavba za 18,3 miliardy korun vede mezi Modleticemi u D1 a Slivencem, navazující sedmikilometrový úsek z 80. let do Třebonic Ředitelství silnic a dálnic kompletně zrekonstruovalo. Vznikl tak ucelený úsek okruhu, který propojuje chomutovskou rychlostní silnici R7, karlovarskou R6, plzeňskou dálnici D5, výpadovku na Písek a brněnskou D1.
Nová dálnice se pyšní označením největší silniční stavba v České republice. Její součástí je například 2,5 kilometru dlouhá mostní estakáda přes řeky Berounku a Vltavu, dva téměř dvoukilometrové tunely Cholupice a Lochkov nebo dvě velké mimoúrovňové křižovatky. Části jednoho z mostů jsou podle znaleckých posudků narušeny. Jeden z posudků to považuje za závažný problém, podle ministerstva dopravy to ale provoz na mostu neohrozí.
Jihozápadní úsek je na dlouhou dobu poslední otevíraný úsek velkého okruhu kolem Prahy. Kvůli nedostatku peněz a průtahům v územních řízeních nemohou řidiči v dohledné době počítat s pokračování okruhu do Běchovic ani s dokončením severní části u Suchdola. Celková délka okruhu má být 83 kilometrů, nyní je hotovo 40 kilometrů.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
