Ke zpravodajství: AUDIO -------------------- Vimperk (Prachaticko) 21. září (ČTK) - V Národním parku Šumava vytěží letos zhruba stejné množství kůrovcem napadených stromů jako loni, tedy zhruba 300.000 metrů kubických. ČTK to dnes řekl mluvčí kalamitního štábu Petr Kahuda. Nevyplní se skeptické odhady, že kůrovec letos zničí až půl milionu kubíků dřeva. Podle ředitele parku Františka Krejčího ranními mrazíky kůrovcová sezona na Šumavě pomalu končí. Třetím týdnem klesá množství dříví nově označeného k těžbě. "V zásahovém území parku, jež zaujímá 70 procent z celkové plochy, bylo letos vytěženo 272.142 metrů kubických dřeva, k těžbě zůstává označeno 11.923 kubíků, které se zpracuje do zimy. Zatím to vypadá, že bude - plus - minus vytěženo stejné množství kůrovcového dříví jako loni," uvedl ředitel s tím, že zatím ještě nelze zcela předjímat, jaký bude říjen. Podle Krejčího kalamita v jihočeské části parku končí, letos ale gradovala v západočeské, v okolí Prášil a Srní. Tyto oblasti zůstávají rizikovými i pro příští rok. Kalamitní štáb, jenž byl na popud jihočeského hejtmana Jiřího Zimoly (ČSSD) zřízen v březnu, bude v práci pokračovat do té doby, dokud nebude zastavena gradace lýkožrouta kdekoliv na území národního parku, uvedl Krejčí. Na Prášilsku těžařské firmy zpracovaly 92.755 metrů kubických dřeva, tedy 35 procent z celkového množství. V okolí Srní to bylo 57.942, což je 21 procent. Nejzdravější lesy jsou v okolí Borových Lad a Českých Žlebů. Výraznou aktivitu kůrovce už letos lesníci nepředpokládají. Lepší výsledky, než pesimistické prognózy, přikládají lesníci na vrub průběhu počasí (jarní rojení bylo o měsíc později než loni), ale také včasnému zpracování stromů v červnu a červenci. Národní park Šumava se rozkládá na 68.064 hektarech, z 80 procent ho pokrývají lesy. První zóna, kde jsou lesy ponechány samovolnému vývoji, se nyní skládá ze 135 malých území na rozloze 13 procent, scelit by se měly na zhruba 30 procentech plochy. Jaroslava Mikešová jpt
\n


				
						Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
					
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					