"V letech 2010 a 2011 počítáme s oživením růstu úvěrů, ke kterému přispěje různě rychlé oživení jak světové ekonomiky, tak i zemí střední a východní Evropy,“ uvedl hlavní ekonom Raiffeisen Zentralbank Walter Demel s tím, že na vývoj úvěrování může mít i nadále nepříznivý vliv celá řada vlivů, například zavedení nové bankovní daně či zavedení pravidel Basel III.
Celková ekonomika regionu střední a východní Evropy loni podle studie klesla o 5,9 procenta, tedy mírněji než objem poskytnutých úvěrů. To podle analytiků Raiffeisen potvrzuje, že bankovní sektor působil v regionu během finanční krize jako stabilizační prvek.
Objem bankovních aktiv v regionu loni podle studie vzrostl o 11 miliard na 1,657 bilionu eur, zatímco v předchozích dvou letech rostla vždy o více než 100 miliard eur. "V roce 2010 by mělo dojít k růstu aktiv ve střední Evropě a zemích Společenství nezávislých států, jihovýchodní Evropa zřejmě bude zaostávat,“ dodal Demel.
Bankovní trh ve střední a východní Evropě prý do budoucna nabízí zajímavé možnosti ke konsolidaci. "Bankovnictví ve střední a východní Evropě nabízí celou řadu kandidátů k převzetí, je to čistě trh prodávajících, kteří se budou chtít z tohoto trhu stáhnout,“ píše se v dokumentu.
Poměr bankovních aktiv vůči HDP dosáhl loni podle studie ve střední Evropě 101 procent, zatímco v zemích eurozóny to bylo 265 procent. V zemích jihovýchodní Evropy se bankovní aktiva na HDP podílela z 88 procent a v zemích Společenství nezávislých států ze 76 procent. Z jednotlivých zemí je bankovní sektor podle tohoto ukazatele prý nejvíce rozvinutý ve Slovinsku a nejméně v Kosovu a Bělorusku.
V loňském roce podle studie nedošlo k žádným změnám ve složení největších bankovních skupin působících v regionu. Největší bankou v regionu tak zůstávala italská UniCredit s aktivy ve výši 107,6 miliardy eur. Následují rakouské skupiny Erste (79,1 miliardy eur) a Raiffeisen International (75,2 miliardy eur). Na dalších místech se umístily francouzská Société Générale a belgická KBC.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
