"Zatímco samotnou silovou elektřinu nezdražíme, spotřebitelům se ale na faktuře výrazně změní položka týkající se podpory výroby z obnovitelných zdrojů," řekl HN Beneš. U ceny proudu pro velké podniky se ČEZ nadále drží odhadu navýšení o 20 až 25 procent.
Čím více se blíží konec roku, tím přesněji se dá odhadnout, kolik projektů pracujících s obnovitelnými zdroji se podaří připojit. Podle Beneše se se do konce roku připojí do energetické sítě další solární elektrárny o výkonu 1800 až 2000 megawattů, z toho 140 megawattů připojí ČEZ.
Manažeři ČEZ jsou přitom v odhadu navýšení ceny mezi odbornou veřejností největší pesimisté. Například podle úterního vyjádření předsedy představenstva EP Holdingu Daniela Křetínského se cena proudu příští rok zvedne domácnostem maximálně o 15 procent. Předseda Energetického regulačního úřadu (ERÚ) Josef Fiřt odhaduje 12 až 15 procent. "Jestliže někdo říká pouze jedno číslo, musí vycházet z určitého scénáře. Ten se však nemusí naplnit," řekl Fiřt s tím, že ERÚ zveřejní zpřesněné odhady na začátku října.
Nejmenší dopady podpory obnovitelných zdrojů na zákazníky očekává Česká fotovoltaická průmyslová asociace (CZEPHO). Podle jejích předpovědí elektřina zdraží v průměru jen o sedm až osm procent.
Tempo připojování solárních instalací nabírá stále větší rychlost, protože investoři chtějí dosáhnout na vysoké výkupní ceny, za které budou prodávat proud ještě další dvě dekády. Výkupní ceny elektrické energie ze solární zdrojů stanovované ERÚ totiž od ledna klesnou až o více než polovinu. Pro většinu zájemců tak přestanou být solární panely zajímavé, protože se nevyplatí. Vláda navíc nedávno schválila novelu zákona o podpoře obnovitelných zdrojů, podle níž se napříště budou zvýhodňovat jen fotovoltaické panely na budovách.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
