"Průměrné riziko, že majitel osobního auta zaviní dopravní nehodu, je již několik let takřka stejné. Na každých sto pojištěných aut připadá pět až šest pojistných událostí z povinného ručení," uvedl ředitel odboru řízení produktů neživotního pojištění ČSOB Pojišťovny Jaroslav Král.
Rozdíly mezi řidiči z nejrizikovějších a nejbezpečnějších okresů jsou však podle něj obrovské. Zatímco v Praze zaviní během roku nehodu každý desátý majitel osobního auta, u motoristů z okresů, jako jsou třeba Rychnov nad Kněžnou, Třebíč, Žďár nad Sázavou nebo Havlíčkův Brod, je riziko zavinění nehody zhruba třikrát menší. Vůbec nejbezpečněji jezdili v prvních osmi měsících letošního roku majitelé osobních aut z okresu Domažlice, u nichž byla rizikovost v porovnání s Prahou bezmála jen čtvrtinová.
Do hodnot ČSOBP Indexu za letošní leden až srpen se pravděpodobně paradoxně promítly i katastrofální záplavy ze srpna, které postihly především severní Čechy. V porovnání se stejným obdobím loňského roku totiž zřetelně klesly hodnoty ČSOBP Indexu pro nejpostiženější okresy Liberec a Děčín, což jsou oblasti, kde jinak měly škody v povinném ručení v posledních letech obvykle rostoucí trend. Tento pokles prý může souviset s tím, že mnoho řidičů kvůli záplavám nemohlo se svými vozy jezdit.
ČSOB Pojišťovna počítá ČSOBP Index škod z povinného ručení již tři roky, může tak vyhodnocovat chování řidičů i dlouhodobě. Postavení nejrizikovějších řidičů si vedle motoristů z Prahy a sousedního okresu Praha-západ stabilně udržují také majitelé osobních aut z Ústí nad Labem, Ostravy, Brna, Kladna, Karviné či Mostu a Sokolova, naproti tomu nejmenší četnost pojistných událostí vykazují dlouhodobě především řidiči z Vysočiny, východních Čech a částečně i jihozápadních Čech.
Při porovnání hodnot ČSOBP Indexu za měsíce leden až srpen let 2008 až 2010 je nejvýraznějším trendem zhoršování situace u řidičů ze severních Čech. Vedle Ústí nad Labem se prudce zvýšila rizikovost také u řidičů z Mostu a přes aktuální výkyv také z Děčína. Zlepšující se bilanci naproti tomu vykazují například motoristé z okresu Praha-východ, Kutná Hora, Litoměřice, Prostějov, Domažlice a na rozdíl od svých jiných severočeských kolegů také řidiči z Chomutova.
ČSOBP Index se svou konstrukcí odlišuje od některých jiných indexů, které sledují bezpečnost provozu na českých silnicích. Rozhodující pro jeho výpočet není místo, kde k nehodě dojde, ale okres, v němž má viník nehody, který je u ČSOB Pojišťovny pojištěný na povinné ručení, přihlášené své vozidlo. Konstrukce indexu za leden až srpen 2010 se opírá o statistiky téměř 10.000 pojistných událostí.
Nejhorší okresy podle nehod osobních vozidel (za leden-srpen 2010): pořadí okres ČSOBP Index 1. Praha hlavní město 9,44 2. Ústí nad Labem 9,27 3. Ostrava 8,68 4. Praha - západ 8,10 5. Sokolov 8,08 6. Brno - město 7,81 7. Kladno 7,62 8. Most 7,48 9. Karviná 7,43 10. Děčín 7,32
Pozn.: Index zahrnuje osobní automobily do 3,5 tuny, představuje podíl počtu pojistných událostí z povinného ručení a počtu pojištěných vozidel v daném okrese, přepočteno na roční bázi.
zdroj: ČSOB Pojišťovna
Filip Dušek vju



				
						Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
					
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					