"Odhadujeme, že u toho DPH to (daňové úniky) dělá pět až osm miliard korun ročně, které nám uniknou, protože si to zboží přeprodávají různá podezřelá eseróčka, která nezaplatí DPH, zaniknou a nikdo to potom z nich nevymůže. Tyto instrumenty, které jsem (v novele zákona o DPH) navrhl, by tomu do značné míry zamezily," uvedl Kalousek.
Díky novele bude moci stát vybírat DPH od dodavatele nebo i od odběratele, což má omezit daňové úniky, které jsou podle Kalouska typické například při prodeji šrotu, pohonných hmot, zlata, emisních poukázek či stavebních pracích. "V ČR dochází k největším daňovým únikům v DPH. V tom nejsme výjimeční, to je v celé Evropě," podotkl Kalousek.
Novela zároveň vychází vstříc poctivým podnikatelům, kteří si budou moci uplatnit vratku z DPH vůči společnostem v úpadku, které jim nezaplatily. Týkat se to ovšem má pouze pohledávek, které vznikly ve lhůtě šesti měsíců před rozhodnutím soudu o úpadku.
Zavedení institutu společné a nerozdílné odpovědnosti, tedy možnosti vybírat daň od dodavatele nebo i od odběratele, umožňuje směrnice Evropské unie z roku 2006 o společném systému DPH. Využívají ho například v Dánsku, na Slovensku nebo ve Velké Británii.
"Pokud za daň odpovídá více osob společně a nerozdílně, jsou všechny tyto osoby potenciálními plátci daně, což znamená, že daň může zaplatit kterýkoliv z nich a v případě nezaplacení daně může správce daně vymáhat daň v plné výši po kterémkoliv z nich," uvedlo již dříve k návrhu MF. Jedna osoba se tak nemůže bránit odkazem na druhou osobu a správce daně, tedy MF, nemusí zajímat, jaká pravidla si mezi sebou osoby dohodly.
Bojovat proti daňovým podvodům chce MF i rozšířením okruhu zboží a služeb, u kterých povinnost platit daň má kupující. V současné době je tento režim uplatňován u dodání zlata, nově jej MF navrhuje i pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů, na poskytnutí stavebních a montážních prací a pro dodání šrotu a odpadu, včetně jeho zpracování. MF by chtělo takové opatření zavést i u benzinu nebo nafty, musí ovšem zažádat o výjimku z pravidel EU.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
