Francouzská ministryně financí Christine Lagardeová odmítla návrhy, aby členské státy Evropské unie mohli za příliš vysoké rozpočtové deficity kárat a penalizovat pouze nevolení experti.
Než Lagardeová návrh odmítla, komisař EU pro měnové otázky Olli Rehn řekl, že ve středu navrhne, aby členské státy byly včas trestány za příliš vysoké výdaje. Trval na tom, že o zrušení sankcí by mohla rozhodnout pouze velká většina členských států. Francouzi nicméně tvrdí, že na rozhodování o sankcích by měla stačit prostá většina.
"Osud jakékoli země nesmí být ponechán jen v rukou expertů," řekla Lagardeová po příchodu na schůzku finančních činitelů EU. Ti se snaží dát dohromady nová pravidla fungování eura a jejich cílem je předejít podobné krizi, která letos na jaře dostala euro na kolena.
Do problémů se euro dostalo hlavně kvůli Řecku. To se tolik zadlužilo, že málem bylo nuceno vyhlásit bankrot. Z problémů mu pomohly další členské země eurozóny a Mezinárodní měnový fond. Díky tomu mají Atény k dispozici finanční pomoc ve výši až 110 miliard eur (asi 2,7 bilionu Kč), kterou budou moci po průběžném plnění dohodnutých podmínek čerpat v následujících třech letech.
Problémy Řecka otřásly samotnými základy eurozóny, přestože eurozóna má pravidla, která vymezují, jak velký deficit mohou členské země mít. U rozpočtového deficitu je limit stanoven na tři procenta hrubého domácího produktu, už dříve se ale stávalo, že členské země tento limit nedodržely. V minulosti si dokonce schválily, že mohou limit přechodně porušit.
"Sankce budou muset být poloautomatické odvozeny od pravidel. Budou také muset být spuštěny včas, aby měly spíše preventivní povahu," řekl Rehn, jehož citovala agentura AP. Zatímco Francii se takový návrh nelíbí, ECB či Německo s ním v zásadě souhlasí.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
