"Je to zřetelné a dlouhodobé přihlášení se k působení v Německu. Siemens je odpovědný zaměstnavatel a každý jednotlivý zaměstnanec je pro nás důležitý," ohlásil minulý týden slavnostně dohodu šéf Siemensu Peter Löscher.
Ta nahrazuje předchozí zaměstnanecký pakt dojednaný s odbory v roce 2008, který měl vypršet tento měsíc a vztahoval se jen na 95.000 pracovníků mateřské firmy Siemens. Jeho nástupce, vyjednávaný několik měsíců, byl rozšířen i na zaměstnance dceřiných společností v Německu s výjimkou krizí otřesené počítačové divize SIS, kde bude zrušena nejméně pětina z 10.000 míst. Na tu se nevztahuje.
Vedení Siemensu tvrdí, že chce při řešení personálních otázek "stejně jako v minulosti" vyčerpat všechny prostředky, než přikročí k propouštění. Znamená to podle něj přesuny zaměstnanců mezi pobočkami nebo rozdělení práce pomocí zkráceného úvazku, takzvaného kurzarbeitu. Pokud by v důsledku špatných hospodářských výsledků muselo sáhnout k rušení míst, bude se na tom podle dohody muset domluvit s odbory.
Podle německého odborníka na pracovní otázky Gerharda Bosche z Duisburské univerzity je uzavření tohoto zaměstnaneckého paktu snahou koncernu zlepšit svou image. Dohoda podle něj nepřináší nic nového. I přes garance bude moct Siemens místa rušit například tím, že nově neobsadí volné pozice. "U takto velkého koncernu to může být i 3000 až 4000 míst za rok," upozornil v televizi WDR. Dceřiné společnosti může také prodat, doplnil Bosch.
"Siemens tak mnoho neriskuje, protože už prošel značným zeštíhlením. V předchozích dvou letech bylo jen v Německu zrušeno více než 5000 pracovních míst. Teď přichází konjunktura a knihy zakázek jsou plné - na propouštění tak není prostor," komentoval Bosch i pro mnohá německá média překvapivý krok Siemensu. Zda se dohoda týká i zlepšení platových podmínek zaměstnanců firmy, její prohlášení ani vyjádření IG Metall neuvádějí.
Siemens je největší strojírenskou skupinou v Evropě. Celkem působí ve 190 zemích světa, kde zaměstnává na 400.000 lidí. Produkuje širokou škálu výrobků od turbin a rychlovlaků přes průmyslové roboty až po osvětlovací techniku.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
