"Myslím, že by bylo docela fér uvolnit v radě místo mladým tržním ekonomikám," řekl Strauss-Kahn na tiskové konferenci ve Washingtonu. Před podzimním zasedáním MMF a Světové banky, které se odehraje 8. a 9. října ve Washingtonu, tím šéf fondu vstoupil do mocenského souboje o vládu nad organizací.
Spojeným státům se nelíbí evropské odmítání návrhů na předání části moci v MMF mladým ekonomikám. Spor vyostřily 6. srpna, když odmítly podpořit rezoluci, která by zachovávala evropskou dominanci ve výkonné radě. V orgánu, kde jsou některé křesla stálá a některá rotují, mají evropské země osm až devět míst z celkových 24. Mandát dosavadní výkonné rady vyprší 31. října.
Podle USA jsou změny ve vedení fondu nutné, pokud má MMF zůstat legitimní organizací. Struktura vedení by podle Washingtonu i dalších měla odrážet změny ve světové ekonomice, zejména vzestup mladých tržních ekonomik v čele s Čínou, Indií nebo Brazílií.
Strauss-Kahn uvedl, že otázku musí řešit členské země MMF a že on sám se do toho nechce zapojovat. Dodal však, že složení výkonné rady by mělo být podobné jako složení skupiny nejvýznamnějších světových ekonomik G20 a výraznější roli by měly hrát země jako Turecko, které je nyní v radě zastoupeno Belgií.
Evropa se ani přes svou postupující integraci nehodlá vzdát své početní dominance ve vedení MMF a ve výkonné radě sedí země jako Belgie, Nizozemsko, Španělsko, Itálie, Dánsko a Švýcarsko, které zde zastupují skupiny zemí včetně států rozvojového světa. Vlastní křesla mají největší evropské ekonomiky Německo, Francie a Británie.
Výkonná rada je vedle rady guvernérů jedním z hlavních rozhodovacích orgánů MMF. Dohlíží na činnost fondu a schvaluje úvěry zemím postižených finančními krizemi. Ve vedení MMF od druhé světové války dominují USA a Evropa, MMF však v posledních letech zahájil reformy, které by v rozhodování zvýšily váhu nových ekonomických mocností.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
