Pokud by se ovšem česká vláda rozhodla evropskou jednotnou měnu přijmout, výše případné pokuty by mohla podle propočtů ČTK přesáhnout sedm miliard korun. Sankce, pokud s nimi budou souhlasit členské státy a Evropský parlament, se naopak budou týkat Slovenska. To by v případě nezodpovědné rozpočtové politiky zaplatilo zhruba 126 milionů eur, tedy asi 3,15 miliardy Kč.
Pokuty budou hrozit zemím, které v případě ročního rozpočtového schodku překročí hranici tří procent HDP. Ta sice zůstává stejná jako doposud, ale v historii za tento přečin byla potrestaná jen jedna země, konkrétně Portugalsko. Nově by měly být pokutovány i země, jejichž celkové zadlužení přesahuje 60 procent HDP. Sankce jim ovšem budou hrozit jen v případě, že v průběhu tří let nesníží zadlužení nejméně o dvacetinu.
Rozpočtoví hříšníci budou mít značnou šanci peníze za pokuty získat zpět. Celý mechanismus bude rozdělený do tří fází. V první z nich, kdy se ukáže, že daný stát neplní svá rozpočtová předsevzetí, bude muset do Bruselu složit vklad ve výši 0,2 procenta HDP, z něhož mu ovšem budou plynout úroky. Ve druhé fázi, kdy EU bude muset proti zemi přijmout některá nápravná opatření, se úroky z vkladu rozdělí mezi členské státy. Teprve ve třetí fázi, kdy se případnému provinilci nepodaří napravit vlastní hospodaření, peníze propadnou unii.
Evropská komise bude nově sledovat i nerovnováhy v eurozóně a bude nutit členské státy k jejich nápravě. Pokud neuspějí, čeká je pokuta ve výši 0,1 procenta HDP. Jde především o státy, které rychle ztrácí konkurenceschopnost. Z návrhu komise ale vyplývá, že Brusel by nejspíš chtěl postihovat i země, které například vykazují obrovské přebytky zahraničního obchodu, tedy například Německo. Takový návrh má ovšem velmi malé šance na úspěch.
Komise se rovněž podle očekávání snaží obrátit samotný mechanismus uvalování sankcí. Zatímco dosud o nich musely rozhodnout členské státy na návrh komise, nově by měly být automatické. Uvalení pokut by pak mohl zabránit jen nesouhlas kvalifikované většiny ministrů financí EU.
Sankce pro země mimo eurozónu by měla komise navrhnout až časem. Dá se ale předpokládat, že budou o něco mírnější a zaměří se především na příliv evropských dotací.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
