Hlavní index Nikkei 225 si dnes odepsal 23,17 bodu a obchodní den uzavřel slabší o 0,3 procenta na hodnotě 9381,06 bodu. Během dne se přitom index držel hlavně v kladném pásmu. Širší index Topix klesl o 0,9 procenta na 822,74 bodu.
Pozornost obchodníků se zaměřuje hlavně na devizový trh a především pak na zasedání rady japonské centrální banky (BOJ). Očekává se, že BOJ v úterý sáhne k dalšímu uvolnění měnové politiky. Vzhledem k tomu, že základní úroky jsou v Japonsku na 0,1 procenta, další podpora bude zřejmě spočívat v nabídce dalších levných úvěrů.
"Trh očekává další posílení transakcí banky na trhu. Jen pár investorů v Japonsku čeká, že BOJ zvýší odkupy státních dluhopisů, takže pokud by se tak stalo, bylo by to velké překvapení a mohlo by to stáhnout kurz jenu dolů," poznamenal hlavní ekonom finančního ústavu Sumitomo Mitsui Banking Ecuko Jamašita.
Dolar přestal oslabovat vůči japonskému jenu a stabilizoval se kolem úrovně 83,40 JPY. Tam se spustily naprogramované pokyny a díky takzvanému krytí krátkých pozic, což je zjednodušeně řečeno rušení sázek na další pokles kurzu, dolar přidal 0,8 procenta na 83,88 JPY.
V polovině září dolar k jenu oslabil až na 82,87 JPY, což japonskou centrální banku přimělo vstoupit na trh a poprvé po více než šesti letech intervenovat. Intervence zabrala jen asi na týden, pak se kurz jenu začal znovu zvyšovat.
Tento týden je celkově nabitý událostmi, vedle zasedání BOJ se k jednání schází také australská centrální banka a Evropská centrální banka (ECB). V polovině týdne pak mezinárodní měnový fond zveřejní výroční zprávu o vyhlídkách světové ekonomiky. Ta bude součástí podzimního zasedání MMF a Světové banky, které se pravidelně koná ve Washingtonu.
Euro k jenu také narazilo na technické úrovně, kde se spustily dodatečné pokyny, a zpevnilo o 0,2 procenta na 115,05 JPY. Vůči dolaru euro zpevnilo až nad 1,38 USD, což byla nejsilnější úroveň od poloviny března. Pak znovu začalo klesat a za celý den oslabilo o 0,2 procenta na 1,3760 USD. Dolarový index přidal 0,2 procenta na 78,226 bodu.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
