Jihočeský hejtman Jiří Zimola kvůli dlouhotrvajícím nejasnostem ohledně spolufinancování europrojektů vyzval ministra financí Miroslava Kalouska, aby s nimi začal jednat. Chce, aby mohli v co nejkratší době dát všem žadatelům vědět, jak to s jejich projekty bude. Jinak prý hrozí zrušení celé 5. výzvy.
Výbor podle něj splnil všechny požadavky obou ministerstev a nechal projekty ze sporné výzvy přehodnotit. "Pak ale došlo k bezprecedentnímu rozhodnutí vlády o snížení kofinancování. My jsme jediný Regionální operační program, který je ve fázi schvalování projektů, přes naše ataky ministerstvu jsme do dneška jsme nedostali zprávu, zda se na naše projekty vztahuje kofinancování nebo ne," řekl Zimola.
Vláda v srpnu schválila úplné zrušení spolufinancování, a to kvůli nutným úsporám ve státním rozpočtu. Proti tomu se postavilo ministerstvo pro místní rozvoj, hejtmani i zástupci operačních programů. Vláda proto v září rozhodla, že bude spolufinancovat již rozpracované projekty, kromě krajských.
Podle Grünera není problém se seznamem přehodnocených projektů. Výbor je nechal přebodovat kvůli policejnímu vyšetřování nejasností kolem přidělování dotací. Neví ale, zda budou spolufinancovány státem v původní výši 7,5 procenta. Pokud jsou žadateli obce, pak by spolufinancování šlo z jejich peněz, tedy veřejných financí. U neziskových organizací, církví nebo podnikatelských subjektů, by to ale byl problém, podotkl.
Výbor schválil přebodované projekty ze šesté výzvy, jíž se policie také zabývala. Seznam vybraných projektů budou podle Grünera v nejbližší době zveřejněny.
Ve sporné 5. výzvě, kde je alokováno 3,75 miliardy korun, bylo přezkoumáno všech 670 žádostí. Počet vítězných projektů, jichž bylo koncem loňského roku 177, se příliš nezměnil.
V 6. výzvě, kde je alokováno 650 milionů korun, nebyly zatím do počátku policejního vyšetřování, tedy do ledna 2010, známi vítězové. Vybráno bylo 33 projektů.
Kromě 5. a 6. výzvy se policie zabývá ještě některými projekty z 2. a 3. výzvy regionálního operačního programu, v nichž bylo alokováno 7,3 miliardy korun. V souvislosti s pátou a šestou výzvou stíhá dva bývalé vedoucí pracovníky Úřadu regionální rady.
kpe jpt



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
