"Budu se celým problémem zabývat a budu o něm referovat, ale nebude to v prosinci," uvedl Van Rompuy. V prosinci by měl naopak lídrům členských států oznámit, zda je nutné upravovat lisabonskou smlouvu kvůli záchrannému mechanismu, který by měl po roce 2013 nahradit současný záchranný fond eurozóny, do nějž země platící eurem přispěli celkem v přepočtu 11 biliony korun.
Odebrání hlasovacích práv státům eurozóny, které porušují unijní rozpočtová pravidla, prosazuje Německo. Takový postup by si ovšem žádal daleko hlubší změnu unijních smluv než zavedení nového záchranného mechanismu. Některé státy by o podobné úpravě nejspíš musely hlasovat v referendu, což je pravděpodobné i v případě České republiky.
"Jsem ráda, že tato otázka zůstává na pořadu dne," pochvalovala si německá kancléřka Angela Merkelová ještě před začátkem dnešního jednání. "Pokud země vícekrát naruší stabilitu eurozóny, musí dojít k omezení jejich hlasovacích práv," doplnila.
Neshodu mezi členskými státy nicméně zdůraznilo vyjádření šéfa ministrů financí eurozóny a lucemburského premiéra Jeana-Clauda Junckera, který se proti odebrání či omezení hlasovacích práv postavil již v minulosti. "My jsme spokojení, že toto téma není již více na stole," řekl novinářům. Podle něj i závěrečný text lídrů členských států EU ukazuje, že v tomto případě panují zásadní neshody.
Závěry jednání, které má ČTK k dispozici, jsou prakticky kopií slov prezidenta EU. "Prezident EU zamýšlí při jednání se členskými státy řádně prozkoumat možnost práva na účast při rozhodování v rámci eurozóny v případě, že je její stabilita permanentně ohrožena," uvádí text.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
