"Konkrétní podoba tohoto mechanismu v tuto chvíli není známa," podotkl dnes po skončení summitu Nečas. O jednotlivých aspektech se mezi státníky podle něj vůbec nediskutovalo.
Bude nyní na Evropské komisi, aby do prosincového summitu přišla s konkrétními návrhy. Prezident EU Herman Van Rompuy zase má analyzovat, zda a případně jak kvůli tomu bude třeba upravovat primární právo EU, tedy nedávno přijatou lisabonskou smlouvu.
Hodně se hovoří o tom, že by tento mechanismus měl obsahovat mimo jiné možnost řízeného bankrotu zemí eurozóny, které mají vysoké dluhy. Premiér Nečas podotkl, že on by proti takové myšlence nebyl.
Na případném krachu by se měly podle některých návrhů podílet i soukromí investoři, kteří by tak přišli o část svých investic do státních dluhopisů. Německo, které to prosazuje, si od toho slibuje, že by podobný postup odradil spekulanty se státními dluhy.
Zmiňovaný stálý mechanismus by měl navázat na záchranný fond, který eurozóna po bouřlivých jednáních vytvořila v květnu. Do něho země platící evropskou jednotnou měnou přispěly 440 miliardami eur, tedy téměř 11 biliony korun. Existence fondu je ovšem časově omezená do roku 2013. Po této lhůtě by ale podle šéfů států a vlád měl existovat nějaký podobný mechanismus.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
