Meziroční inflace v říjnu zůstala stejně jako v předchozím měsíci na dvou procentech. Ve srovnání se zářím spotřebitelské ceny klesly o 0,2 procenta kvůli levnějším tuzemským rekreacím a některým potravinám. Analytici očekávali, že spotřebitelské ceny v říjnu meziročně porostou o 2,2 procenta.
Inflace podle analytika UniCredit Bank Patrika Rožumberského nenaplnila očekávání trhu, že posune své letošní maximum opět o kousek výš. "Z pohledu dalšího vývoje inflace se ztotožňujeme s názorem ČNB, která předpokládá její setrvání poblíž dvou procent přinejmenším do začátku roku 2012. Podle nás však moment, kdy bude nutné přistoupit ke zvýšení úrokových sazeb, nastane už ve druhém kvartálu příštího roku, tedy zhruba o půl roku dříve než nyní ČNB očekává," uvedl.
I podle analytika ČSOB Petra Dufka se inflace od dvouprocentního cíle nevzdálí ani v dalších měsících. "Teprve začátek příštího roku může přinést zrychlení inflace, avšak záležet bude především na tom, jak rychle porostou náklady spojené s bydlením. Naproti tomu poptávka bude inflaci i nadále brzdit," uvedl. Dnešní údaje podle něj jen potvrdily tradiční fakt, že ČR nemá a v podstatně ani mít nebude problém s inflací.
"Důležitým faktorem inflačního vývoje v nadcházejících dvou letech a zároveň zdroj největší nejistoty budou daňové změny a změny v regulovaných cenách," upozornil analytik Komerční banky Jiří Škop. Podle něj celková průměrná inflace letos bude okolo 1,5 procenta a v roce 2011 2,1 procenta.
"Dnešní výsledek překvapil. Strach z inflace byl přehnaný. Předpokládáme, že mnozí centrální bankéři budou tímto vývojem zaskočeni. Diskuse o potenciálním růstu úrokových sazeb tím nyní ztratila smysl," uvedl analytik Next Finance Vladimír Pikora.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
