"Spolupráce bohužel nebyla na takové úrovni, aby projekt mohl pokračovat dál. Výroba proto byla ukončena a po vzájemné dohodě majitelů šla společnost (Citic-Marmes Bicycle CZ) do likvidace," řekl dnes ČTK výrobní ředitel Marmes CZ Petr Holčák. Důvody ukončení produkce jízdních kol v Lanškrounu nechtěl víc komentovat.
Společnost Citic-Marmes Bicycle CZ měla v Lanškrounu pronajatou výrobní halu, ve které jízdní kola montovala, a plánovala postavit nový závod. Podle původních propočtů měla produkce nové továrny už letos dosáhnout zhruba 100.000 jízdních kol, které firma hodlala prodávat v Česku a Evropské unii. Dosavadní výroba v pronajaté hale byla výrazně nižší.
Čínským spoluinvestorem lanškrounského projektu byl absolvent bohemistiky Sü Süe-čchün, který se po dvou letech ve funkci sekretáře na čínské ambasádě v Praze pustil do podnikání. Začal vyvážet do Asie české sklo, a poté se rozhodl montovat v Česku jízdní kola. Lanškrounská firma Citic-Marmes, ve které má kromě Sü Süe-čchüna jednapadesátiprocentní podíl státní čínský podnik CITIC Tianjin, vznikla na podzim 2007.
Pro společnost CITIC Tianjin, která patří do čínské finanční skupiny CITIC Group, byla montáž jízdních kol v ČR výhodná. Čínské bicykly jsou totiž při dovozu do EU zatíženy vysokým antidumpingovým clem a díky montáži kol v Lanškrounu byl její přístup na evropský trh snazší.
Produkce jízdních kol v Česku od 90. let minulého století kvůli krachu významných výrobců klesala. Zatímco ještě v roce 1993 se v tuzemských továrnách podle údajů Českého statistického úřadu vyrobilo 461.854 bicyklů, v roce 2002 objem tuzemské produkce klesl na 53.985 jízdních kol. Údaje za roky 2003, 2004 a 2005 nemá ČSÚ k dispozici, v následujících letech ale celková tuzemská produkce jízdních kol pokořila hranici 300.000 kol. Tuzemským výrobcům jízdních kol se totiž především díky rostoucímu exportu do zemí EU začalo dařit.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
