Oba podle RP nabízejí za 51 procent akcií Steagu zhruba 3,8 miliardy eur (93,3 miliardy Kč). Po odečtení penzijních závazků a menšinových podílů by tak Evonik dostal asi 700 milionů eur (17,2 miliardy Kč). O prodeji mělo dnes podle listu jednat vedení dozorčí rady koncernu, ve středu ho má probírat majitel Evoniku, nadace RAG. Rozhodnutí má padnout v prosinci.
Dozorčí rada Evoniku podle listu při výběru zohledňuje tři kritéria. Vedle ceny je to další strategie vývoje Steagu a zájmy zaměstnanců. Ty se prý EPH i západoněmecký holding zavázaly rozsáhle chránit. Zatímco německé konsorcium podle deníku nabízí nové domácí perspektivy, EPH údajně slibuje možnosti rozvoje v zahraničí. Podle RP je favoritem německý zájemce.
Do západoněmeckého holdingu se spojily městské služby Duisburgu, Essenu, Bochumi, Dortmundu, Oberhausena a Dinslakenu. Pokud by Steag připadl jemu, stal by se jednou z největších regionálních zásobovacích společností v zemi.
Steag je podle vlastních údajů pátým největším producentem elektřiny v Německu. Vedle tamních uhelných elektráren vlastní elektrárny v Turecku a Kolumbii. Původně se o něj ucházelo pět subjektů. Podle zdrojů RP ale německá firma Remondis, turecký rodinný holding Park i indický energetický koncern Hinduja ze soutěže už vypadly.
Evonik kromě energetiky podniká v chemickém průmyslu a realitách. Firma se sídlem v Essenu je pozůstatkem po těžbě uhlí v Porúří a ze tří čtvrtin ji vlastní nadace, která se stará o důchody bývalých horníků a o škody způsobené těžbou. Jeho energetická divize loni vytvořila zisk před splátkou úroků, zdaněním a odpisy 418 milionů eur (asi 10,4 miliardy Kč) při tržbách 2,6 miliardy eur.
EPH zahrnuje více než 20 podniků působících v oblasti výroby elektřiny a tepla, obchodu s elektřinou nebo například energetických montáží. Mezi největší akvizice holdingu patří společná investice s českou energetickou firmou ČEZ do německých hnědouhelných dolů Mibrag. Celková hodnota transakce dosáhla 404 milionů eur (asi 10,79 miliardy korun).
EPH také patřil k zájemcům o koupi 51procentního státního podílu v polské elektrárenské společnosti Enea. Podle agentury Reuters se ale nedostal mezi firmy, s nimiž bude polská vláda o prodeji jednat.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
