Dohoda vzešla ze schůzky mezi japonským premiérem Naoto Kanem na jedné straně a "prezidentem," EU Hermanem Van Rompuyem a předsedou Evropské komise José Manuelem Barrosem na straně druhé. "Doufám, že se s EU příští rok na pravidelném summitu dohodneme na tom, že zahájíme jednání," citoval premiéra Kana náměstek vedoucího japonského úřadu vlády Tecuro Fukujama.
Japonské firmy vyzývají vládu, aby sjednala více obchodních dohod, které by podpořily přístup jejich elektroniky či automobilů na další trhy. Vede je k tomu zejména ostrá konkurence Jižní Koreje, která minulý měsíc podepsala s EU dohodu o volném obchodu.
EU bude po Tokiu žádat zmírnění mimocelních bariér obchodu včetně přístupu ke vládním zakázkám. Japonsko bude chtít řešit zejména otázku cel na automobily a další zboží, řekl Fukujama podle agentury Reuters. Politicky citlivý obchod se zemědělskými produkty součástí jednání nebude.
Tokio před dnešním jednání již EU slíbilo větší přístup k veřejným zakázkám, a na trh léků a zdravotnické techniky. Evropské firmy si od uvolnění obchodu s asijskými zeměmi slibují příležitosti ve výstavbě dálnic, "čisté" technologii, bankovnictví a automobilovém průmyslu. EU nyní jedná o volném obchodu s Indií, Singapurem a Malajsií.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
