Od počátku roku vede dálnice A5 z Vídně do Schricku. Zbývajících 33,5 kilometru k hranici mělo být podle plánů uvedeno do provozu v roce 2014. Rakousko kvůli úsporám v rozpočtu původně zvažovalo, že by ze Schricku do Česka postavilo už jen dvouproudovou silnici. Odvolávalo se i na to, že na české straně by jeho dálnice stejně navázala jen na rychlostní komunikaci R52 s jedním pruhem v každém směru. Kolem výstavby této silnice navíc panují spory.
Podle dolnorakouského hejtmana Erwina Prölla se nyní podařilo zajistit prodloužení dálnice a úplná dostavba je ve výhledu. S budováním další etapy ze Schricku do Poysbrunnu by se mělo začít v roce 2013. Hejtman uvedl, že posledních asi devět kilometrů do Drasenhofenu se má stavět "po úsecích". Prvním krokem by měl být právě obchvat Drasenhofenu, ale jen s jedním pruhem v každém směru.
Výstavba dálnice a dalších tří rychlostních silnic se ve spolkové zemi tedy nestopne, jen se přejde na levnější verzi. Ministryně dopravy Doris Buresová se zmínila o "částečné realizaci a předimenzování". Ve svém rozpočtu na příští rok a další léta totiž musí kvůli vládnímu úspornému balíčku ušetřit několik miliard eur.
"Žádný projekt se neškrtne. Žádná stavba se nezastaví a prosadí se tak, že na jedné straně splní účel a na druhé straně naplní potřeby," uvedl Pröll. Podle něj je dobudování dálnice a dalších rychlostních cest důležité pro hospodářský rozvoj spolkové země a zastavení výstavby by byla "rána pro kvalitu místa". Do roku 2016 by se v Dolních Rakousech, které sousedí s jihem Moravy a částí Čech, mělo podle Buresové do výstavby silnic investovat 1,2 miliardy eur (29,5 miliardy Kč).
Na české straně zbývá dokončit úsek R52 z Pohořelic k hranici. Ministerstvo dopravy náklady odhaduje na deset miliard korun. Loni v listopadu územní plán Břeclavska, který s touto kontroverzní silnicí počítal, zrušil Nejvyšší správní soud. Podle jihomoravského hejtmana Michala Haška je stavba pro kraj prioritou. Nedávno uvedl, že věří, že se do roku 2014 podaří v souladu s mezivládní dohodou mezi ČR a Rakouskem výstavbu zahájit budováním obchvatu u Mikulova.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
