Státní podpora připsaná v příštím roce za letošní rok se má podle návrhu zdaňovat sazbou 50 procent. V dalších letech má příspěvek státu klesnout ze současných 15 procent na deset procent ročního vkladu střadatelů, nejvýše má být 2000 korun ročně. Novela také zdaňuje výnosy ze stavebního spoření.
Ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) podotkl, že stavební spoření je nyní na trhu nejvýhodnější. "To se nám to konkuruje, když máme tak vysokou státní podporu," řekl. Příští rok chce předložit další novelu, která bude řešit účelovost spoření, které je nyní možné použít na cokoli, a rozšíření možnosti poskytovat tento produkt na všechny banky.
Sociálnědemokratičtí senátoři předloze vyčítali právě retroaktivitu, podle nich je "pravá v krystalicky čisté podobě". Podle Jiřiny Rippelové (ČSSD) Česko, pokud bude zákon platit, ztratí přídomek právní stát. Jde podle ní o gigantickou změnu pravidel uprostřed hry. Ministerstvo financí přiznává jen retroaktivitu nepravou, která je přípustná. Srážková daň podle Kalouska retroaktivitou není vůbec.
Jan Hajda (ČSSD) nazval novelu trestem pro zodpovědné lidi, kteří spoří. Někteří senátoři - třeba Václav Koukal (KDU-ČSL) - také upozorňovali na to, že změna u stavebního spoření může snížit důvěru lidí v neměnnost podmínek u důchodového připojištění. Podle Jaroslava Kubery (ODS) by se však zákon o stavebním spoření měl správně jmenovat zákon o výhodném spoření a státní podpoře výhodného spoření.
Pro předlohu hlasovalo 42 ze 76 přítomných senátorů. Proti jich bylo 31 a tři se hlasování zdrželi. Senát návrh posuzoval ještě v předvolebním složení, kde má vláda většinu. V Poslanecké sněmovně byl projednáván v režimu legislativní nouze.
Zhruba šestimiliardový příjem státního rozpočtu pro příští rok zajistí 50procentní zdanění státní podpory. O rok později by měl stát uspořit částku mezi 6,5 a 8,5 miliardy korun.
Předloha patří k novelám, které mají pomoci udržet rozpočtový schodek příští rok do 135 miliard korun. Vláda proto požádala o její zrychlené projednání ve stavu legislativní nouze, aby platila od ledna.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
