"To riziko (nutnosti požádat o finanční pomoc) je vysoké, protože nestojíme před problémem jen jedné země," řekl ministr. "Je to problém Řecka, Portugalska a Irska," dodal.
Na "periférii" eurozóny vznikla na jaře dluhová krize, která otřásla důvěrou v euro a jeho stabilitou. Odvrat investorů od těžce zadluženého Řecka a jeho dluhopisů vyvolal zvýšení úvěrových nákladů i u dalších zadlužených a ekonomicky slabých zemí eura. Řecko dostalo v květnu od Evropské unie a Mezinárodního měnového fondu příslib pomoci v rekordní výši 110 miliard eur (2,7 bilionu Kč) a dalším kandidátem podobné pomoci je nyní Irsko, které má obrovské náklady se sanací svých bank.
Za dalšího potenciálního uchazeče o pomoc považují trhy Portugalsko, další malou zadluženou ekonomiku se špatnými vyhlídkami růstu. Výnosy portugalských vládních dluhů v poslední době rostly podobně prudce jako irských dluhopisů, což naznačuje, že investoři se stále více bojí o solventnost obou zemí. Nová dluhopisová krize se rozvinula zejména poté, co Německo na říjnovém summitu EU předestřelo návrh zajistit, aby se investoři do vládních dluhopisů insolventních zemí eura podíleli v budoucnu na ztrátách.
Ministr dos Santo agentuře Reuters později řekl, že jeho vláda o žádnou nouzovou finanční pomoc nežádá a o ničem takovém nevede ani neformální jednání. Dodal, že Lisabon hodlá nadále získávat finance prodejem dluhopisů na trhu.
O víkendu portugalský ministr zahraničí Luís Amado otevřeně spekuloval o tom, že ekonomické potíže Portugalska mohou vést až k jeho vypadnutí z měnové unie. Portugalsko stojí před "scénářem odchodu z eurozóny", pokud se zemi nepodaří její hospodářské problémy", řekl ministr podle listu The Wall Street Journal.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
