"Věřím víc, než jsem věřila na jaře, že Evropská unie vyjde z nynějších problémů posílena," řekla Merkelová podnikatelům v Berlíně. Poukázala tak na květnovou záchranu Řecka, které přijalo od EU a Mezinárodního měnového fondu pomoc v objemu 110 miliard eur (asi 2,7 bilionu Kč).
Analytici ale tak optimističtí nejsou; nynější pokles eura je podle nich odrazem nejistoty z dalšího vývoje na periferii eurozóny. Pokud by po Řecku a Irsku muselo o pomoc žádat i Portugalsko a Španělsko, euro by podle nich pokračovalo v poklesu. Jednotná evropská měna za poslední tři dny výrazně oslabila a dnes klesla až pod 1,33 USD.
Experti říkají, že zatímco záchrana Řecka, Irska a případně Portugalska se dá zvládnout, záchrana Španělska už by pro stabilizační fond EU byla moc velké sousto. Španělská ekonomika je totiž až pětkrát větší, než ekonomika kterékoli ze tří ostatních zmíněných zemí. Stabilizační fond EU má k dispozici ve formě úvěrů a garancí za ně 750 miliard eur (zhruba 18,5 bilionu Kč).
Stanovisko Merkelové podpořil šéf stabilizačního fondu Klaus Regling, podle něhož se eura dobrovolně nevzdá žádná země. "Pro slabší země by to byla ekonomická sebevražda, stejně jako pro ty silnější," řekl Regling německému listu Bild.
Merkelová řekla, že v současné době není v eurozóně žádná země, které by hrozila restrukturalizace dluhu, a tedy státní bankrot. Přesto je podle kancléřky nutné mít nová a jasná pravidla, která by přesně stanovila, jak se s krizí v členských zemích vypořádat. Merkelová už na říjnovém summitu EU navrhla trvalý mechanismus, který předpokládá, že soukromí investoři se budou na případné sanaci státních financí také podílet.
Nový záchranný mechanismus by nahradil zmíněný stabilizační fond, za kterým stojí EU a MMF, ale jehož platnost je omezená. Fond má fungovat jen do roku 2013, kdy má poskytnutou pomoc splatit Řecko.
Za návrh, aby soukromí držitelé státních dluhopisů nesli část nákladů na sanaci státních financí té země, jejíž dluhopisy drží, už Německo sklidilo tvrdou kritiku. Část analytiků tvrdí, že právě komentáře stojí za citelným růstem úrokových sazeb irských, portugalských a španělských dluhopisů.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
