Většina podniků využívá platební karty

22.05.2003 | , Finance.cz
ÚČTY A SPOŘENÍ


Platební karty se staly oblíbeným nástrojem k ovládání účtu nejen mezi jednotlivci, ale i mezi českými firmami. Výzkum, který si nechala zpracovat platební asociace MasterCard Europe ukázal, že platební karty využívá 75 % malých a středních podniků.

Platební kartu využívají při svém podnikání již tři čtvrtiny malých a středně velkých podniků. Společnosti přitom disponují různými typy karet a v průměru používají 2 karty na firmu. Malé a střední podniky využívají při svém podnikání jak firemní a korporátní karty, tak i karty osobní. Nejrozšířenější jsou  debetní karty, podniky však používají také kreditní a charge karty.

Důvod k  využívání platebních karet vidí zástupci společností především ve výhodách spojených s používáním karet, jako je cestovní pojištění či asistenční služby (22 %), široká akceptační síť (18 %), možnost dobře kontrolovat výdaje (17 %) či možnost rozšíření úvěrového financování (8 %).

Společnosti, které využívají platební karty, se od společností nevyužívajících karty liší v několika ohledech. Mezi firmami využívajícími platební karty jsou ve větší míře zastoupeny firmy s vyšším obratem, které kladou větší důraz na moderní technologie či elektronické bankovnictví a jejich zaměstnanci častěji cestují. Počet zaměstnanců a doba působení na českém trhu jsou přitom přibližně stejné. 

Technologie

Společnosti využívající platební karty

Společnosti nevyužívající platební karty

Mobilní telefon

98 %

90 %

Počítač

95 %

87 %

Internet

87 %

72 %

Fax

86 %

74 %

On-line bankovnictví

54 %

28 %

Zatímco větší společnosti se častěji spoléhají na firemní karty, menší firmy často využívají k firemním účelům karty osobní. Průměrná velikost společností používajících firemní karty je 16 zaměstnanců. Osobní karty využívají především společnosti s průměrným počtem 7 zaměstnanců. Společnosti využívající firemní karty se pohybují na českém trhu již delší dobu, v průměru 8 let oproti 6,6 roku u firem využívajících osobní karty. Rozdíly jsou i v jejich podnikatelském zaměření. Firemní karty je možné nalézt především ve společnostech orientujících se na velkoobchod, strojírenství či profesionální služby. Osobní karty si pořizují spíše společností z oblasti výroby, maloobchodu, zábavního průmyslu, cestovního ruchu či dalších služeb.

Ke konci roku 2002 bylo v České republice vydáno necelých 188 tisíc firemních platebních karet, s nimiž jejich držitelé uskutečnili transakce v hodnotě přesahující 273 milionů euro. Například v porovnání s Polskem či Maďarskem si tak Česká republika vede velmi dobře - zatímco v Maďarsku dosáhl ke konci loňského roku počet vydaných karet hodnoty 165 tisíc, v Polsku se jednalo pouze o přibližně 80 tisíc karet.

Zdroj: tisková zpráva MasterCard Europe

Autor článku

 


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: ÚČTY A SPOŘENÍ