Vývoj hospodářského výsledku bankovního sektoru jako celku je významně ovlivňován vývojem ziskovosti ve čtyřech velkých bankách. Jeho převážně sestupný trend v letech 1997 až 1999 ovlivnily především vysoké provozní náklady, zmenšující se úrokové marže, v
ysoké povinné minimální rezervy a podstatný nárůst objemu rezerv a opravných položek. Banky se snaží překonat narůstající vliv konkurence na snižování úrokových marží vzestupem cen poplatků, diverzifikací aktivit, poklesem počtu zaměstnanců a rekonstrukcí prodejní sítě.Konkurenceschopnost českých bank je v porovnání se zahraničními konkurenty oslabována vyšší tvorbou rezerv a opravných položek v důsledku vyšší hladiny klasifikovaných úvěrů. Svědčí o tom údaje o tvorbě hrubého zisku, které jsou u českých velkých bank vyšší než v zahraničí, ale na úrovni čistého zisku se až na určité výjimky dosahuje zisku podprůměrného. O slabé pozici českých bank svědčí mezinárodní srovnávání produktivity měřené bilanční sumou (aktivy) na pracovníka. V tomto ukazateli dosah
ují české banky v průměru pouze 15 % úrovně hospodářsky vyspělých zemí (v ČR připadá na jednoho pracovníka bilanční suma v hodnotě asi 1,1 mil. USD, zatímco průměr čtrnácti hospodářsky vyspělých zemí činí 6,8 mil. USD.Hospodaření velkých českých bank
(vybrané parametry, meziročně červen 1999 - červen 1998, v mld. Kč)| ČSOB | KB | ČS | IPB | |||||||||
| 6/99 | 6/99 | % | 6/99 | 6/99 | % | 6/99 | 6/99 | % | 6/99 | 6/99 | % | |
| Čistý výnos z úroků | 2,8 | 4,3 | -35 | 5,6 | 8,6 | -35 | 6,1 | 7,5 | -19 | 4,1 | 2,5 | 63 | 
| Opravné položky k úvěr | 0,4 | 2,3 | -82 | 9,1 | 16,3 | -45 | 5,7 | 3,7 | 54 | 16,6 | 15,8 | 5 | 
| Čistý zisk | 1 | 1,5 | -32 | -4,5 | -9,5 | 53 | -3,2 | 1,4 | -320 | 0,5 | 0,4 | 18 | 
| Úvěry klientům (brutto) | 128,7 | 132,5 | -3 | 235,7 | 248 | -5 | 156,3 | 191,8 | -19 | 180,8 | 142,1 | 27 | 
| Depozita klientů | 139,3 | 116,9 | 19 | 267,3 | 273,7 | -2 | 292,8 | 297,0 | -1 | 226,4 | 164,2 | 38 | 
Zdroj: Bankovnictví 11/99



 
				 
								 
								







 Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					 Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
						Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
					