KPMG: Světoví výrobci očekávají v příštích dvou letech růst

12.12.2011 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 12. prosince (ČTK) - Světoví výrobci očekávají v příštích dvou letech růst, jejich optimismus však brzdí nejistota na světových trzích a cenové výkyvy. Vyplývá to z průzkumu celosvětové sítě poradenských společností KPMG u 200 vedoucích pracovníků výrobních firem.

"Letošní rok je pro výrobní společnosti v podstatě ziskový, přesto sektor čelí hned několika problémům. Tragické události v Japonsku a dluhová krize Evropy i USA zvýšily míru nejistoty na světových trzích," komentoval průzkum partner KPMG Česká republika Jan Linhart.

Téměř polovina respondentů se bude příští rok zabývat zejména tím, jak zajistit růst i přes výkyvy cen základních surovin a dalších vstupů. Podle průzkumu může být jedním ze způsobů, jak se s rizikem cenových výkyvů vyrovnat, prohloubení spolupráce s dodavateli. "Za známku tohoto trendu lze považovat nárůst počtu dlouhodobých smluv s dodavateli. Ty mají alespoň částečně zajistit stabilizaci cen klíčových vstupů pro výrobu," uvedl Linhart.

V dodavatelském řetězci výrobci oceňují zejména cenu, kvalitu a spolehlivost. Výhodou blízké spolupráce s dodavateli je podle nich vedle stabilizace cen také větší rychlost. Zrychlí se provozní činnost a informační toky, což se může příznivě projevit na cenách a na kvalitě. Dalším pozitivem je podle průzkumu možné zapojení dodavatelů do vývoje nových produktů. Z průzkumu vyplývá, že význam důvěry ve vztazích s dodavateli se oproti loňskému roku zdvojnásobil.

U více než poloviny výrobců jsou jejich růstové plány podmíněny zejména investicemi do přesunu výroby na rozvíjející se trhy. Přes dvě pětiny respondentů ale zároveň uvedlo, že plánují investice také na rozvinutých trzích. Podle Linharta je toto zjištění jen zdánlivým rozporem. "V podstatě jde o to, že ačkoli i nadále pokračuje trend přesunu výroby do rozvíjejících se zemí, neznamená to konec výroby na Západě," doplnil.

Jednou z nejvýznamnějších změn oproti loňskému průzkumu je zvýšená míra pozornosti, kterou výrobci plánují věnovat vývoji nových produktů. Zatímco minulý rok názor, že se v dalším období chtějí spolehnout především na své dosavadní produkty a neplánují nijak zvlášť investovat do inovací a výzkumu, uvedla téměř polovina respondentů, letos se tato skupina zmenšila na necelou pětinu dotazovaných. Na prodej zcela nových produktů se chce v příštím období zaměřit 56 procent výrobců.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK