Téma tohoto týdne: Vše o povinném ručení
Povinné ručení je všeobecně zažitý termín pro "pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla". Povinnost uzavření pojištění vyplývá ze zákona a je zárukou toho, že poškozený obdrží náhradu škod způsobených někým jiným. Pojištění se vztahuje na škody způsobené na zdraví nebo usmrcením a dále na věcné škody (poškození, zničení nebo ztráta věci). Jsou z něj hrazeny i náklady spojené s právním zastoupením při uplatňování nároků a škody mající povahu ušlého zisku.
Řidiči mají mnohdy mylnou představu, že z povinného ručení se hradí pouze škody na automobilech. V praxi se z něj hradí veškeré způsobené škody, tedy např. i na dopravních značkách, budovách i jiném majetku…
Škody na zdraví
Z povinného ručení se poškozenému motoristovi, spolucestujícím nebo chodcům platí především škody na zdraví - bolestné, ztížení společenského uplatnění, ušlý výdělek či u podnikatelů ušlý zisk, náklady léčení zdravotní pojišťovny, potřebné léky, rehabilitace, náklady na cestovné a další položky, které dosahují mnohonásobně vyšších částek, než za poškozená vozidla. Některé nároky se odškodňují jednorázově, některé jsou opakující se a ve formě tzv. renty vypláceny po mnoho let, v některých případech i doživotně.
Od 1. 1. 2002 platí nová právní úprava pro odškodňování bolesti a ztížení společenského uplatnění. S rostoucí životní úrovní samozřejmě rostou i nároky poškozených, jedná se především o náklady, které pomohou vrátit poškozeného do života, který vedl před nehodou, příp. o nároky na pečovatelskou službu.
Ekologické škody
Z povinného ručení se hradí také nehodou vzniklé ekologické škody. Jde většinou o únik nebezpečných látek (benzínu, nafty, petroleje či jiných chemikálií) do půdy nebo vody jako důsledek dopravní nehody. Náklady na odstranění následků ekologické havárie spočívají v odstranění těchto látek, provedení dekontaminace zasažené zeminy, příp. vody, monitorování a vyhodnocování množství uniklých látek a jiná nutná opatření, která zabraňují dalšímu šíření látek a vzniku dalších škod.
Železniční přejezdy
Za letošní první pololetí došlo ke 117 dopravním nehodám na železničních přejezdech, při nichž zahynulo 23 lidí. Při těchto nehodách dochází kromě vážných a smrtelných úrazů k rozsáhlým škodám na vlakové soupravě, zabezpečovacím zařízení přejezdu a také na železničním svršku, což je také hrazeno z povinného ručení. Dále se z povinného ručení hradí náklady na případnou náhradní dopravu, náklady spojené s obnovením provozu na železnici a škody na zdraví způsobené cestujícím ve vlaku.
Na co se povinné ručení nevztahuje?
Povinné ručení se nevztahuje například na škody, které utrpí vozidlo (tomu slouží havarijní pojištění) a jeho řidič, který škody způsobí, škody vzniklé manipulací s nákladem stojícího vozidla, škody, které způsobíte provozem vozidla při účasti na organizovaném motoristickém závodu nebo soutěži (pokud při tomto závodu nejste povinni dodržovat pravidla silničního provozu). V případě, že byla škoda způsobena vlastníku vozidla provozem jeho vlastního vozidla řízeným jinou osobou, hradí pojišťovna pouze škodu na zdraví nebo usmrcení.
Jeden konkrétní případ za všechny: Představte si situaci, kdy své auto, nebo auto, které máte na leasing, zapůjčíte známému. Ten vám tímto automobilem způsobí škodu na vašem majetku a zdraví - poškodí třeba automatická vrata u garáže a přejede vám nohu. Pojišťovna vám v tomto případě uhradí škodu na zdraví, náhradu škody na garážových vratech musíte požadovat přímo na viníkovi.



Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
