Návrh novely občanského soudního řádu v rámci pozměňovacích návrhů v Senátu byl „obohacen“ o ustanovení ohledně nepřiznání náhrady nákladů řízení a hotových výdajů ve sporech o peněžitá plnění do 5.000,- Kč. Poslanecká sněmovna však setrvala na původním návrhu novely občanského soudního řádu a zaslala návrh dále k prezidentovi v rámci legislativního procesu, který novelu v původním znění podepsal.
Moc nebo málo?
V současné době vymáhání pohledávek do 5.000,- Kč v rámci soudního procesu představuje přiznání nákladů řízení rozpětí od 2.920,- Kč (při sporech do 100,- Kč) do 7.480,- Kč (při sporech od 2.001,- Kč do 5.000,- Kč) v rámci rozhodnutí formou platebního rozkazu. Pro případ zrušení platebního rozkazu a projednání sporu v rámci ústního soudního jednání a vydání rozsudku jde o něco vyšší částku včetně hotových výdajů (cestovné, promeškaný čas apod.).
Do daného rozhodování o přiznání náhrady nákladů řízení v dané výši rovněž zasahuje judikatura Ústavního soudu, která v mnoha případech náklady řízení výrazně snižuje.
Každý příběh má počátek
V průběhu devadesátých let byla vymahatelnost pohledávek na velmi nízké úrovni a malé dluhy se téměř neplatili. S postupně přijatými zákony a vznikem institutů soukromých exekutorů se situace rapidně zlepšila a vymahatelnost práva v oblasti dluhů začala být efektivní. V současné době společně se životním stylem naší západní společnosti se stalo standardním žít na dluh, aneb když se zadlužují státy, tak proč nemůžu já? Následně docházelo k zvýšení neplnění splatnosti splátek úvěrů a k vymáhání dluhů ve velkém, kdy se z dluhů stal taktéž podnikatelský zájem.
Komu náleží právo?
S množstvím vymáhaných pohledávek zároveň úměrně stoupá i množství pochybení ze strany exekutorů, na které reagují velice rychle média. Nízká znalost práva mezi průměrnými spotřebiteli, kteří nevyužívají zákonné prostředky k ochraně svých práv jak v soudním, tak exekučním řízení je dalším nešvarem, který z procesu vymáhání pohledávek v Čechách téma k časté diskusi politiků o změně legislativy.
Jak se však změní situace, kdy se pro „malé dluhy“ do 5.000,- Kč nebudou přiznávat náklady řízení? Z části to jistě povede k menšímu zájmu vymáhání těchto pohledávek, avšak výsledkem stejné rovnice bude i promítnutí těchto finančních ztrát vůči poctivých klientům, spotřebitelům a pasažérům do ceny služeb, jízdného nebo pokut.
Vzdělání k předcházení problémům
Kde se však nachází ona pověstná vyvážená miska vah spravedlnosti? Je velmi pravděpodobné, že se náklady řízení budou ještě snižovat v rámci společenské poptávky promítnuté v legislativě. Jediným řešením, které reprezentuje ideál pro řešení tohoto problému je finanční gramotnost. Zavedení efektivního finančního vzdělávání již od základních škol, namísto parafrázování pouček. Základy právní a ekonomické nauky pro běžný život na středních školách, kdy plnoletý člověk bude znalý svých finančních možností, povinností při nesplácení závazků a vyhledání právní pomoci při porušení jeho práv.
V dané polemice nad vymáháním pohledávek můžeme proti sobě postavit dva tábory s logickými argumenty pro a proti, kdy diskuse může být vedena do nekonečna. Ale jen budoucnost ukáže, jaký bude skutečný výsledek.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
