"Dokážeme ovlivnit asi 50 procent ceny soutěžením indexu a optimalizací nákupu. Zbytek ceny je dán legislativou, a to neovlivníme," uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Konečnou cenu elektřiny stanoví vývoj na energetické burze, dopravce tak soutěží pouze výši poplatku za poskytnuté služby spojené s dodávkou elektřiny. Ta by podle mluvčího měla být o 1,7 procenta nižší než v letošním roce.
České dráhy nakupují elektrickou energii přímo od výrobce od roku 2008, kdy přestaly elektřinu odebírat od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která v Česku železniční síť spravuje a jednotlivým dopravcům na ni přiděluje dopravní kapacitu.
Důvodem pro vynechání SŽDC z prodejního řetězce byly spory o cenu elektřiny. Tu SŽDC nakoupila před ekonomickou krizí před čtyřmi lety na tříleté období za nevýhodně vysoké ceny, které následně začaly klesat. České dráhy a jejich dceřiná firma ČD Cargo odmítly drahou elektřinu od SŽDC odebírat a vypověděly správci kolejí smlouvu.
Kvůli neodebrané elektřině se správa železnic soudí s dodavatelskou společností ČEZ. Ta správce kolejí zažalovala celkem dvakrát o náhradu škody v letech 2010 a 2011. Za první rok požadují energetické závody 805 milionů korun a za druhý 857 milionů korun. V obou sporech zatím není rozhodnuto.



Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
