O zakázky na opravy staveb poničených povodněmi se podle průzkumu chtějí hlásit především velké stavební společnosti, ucházet se o ně plánuje až devět z deseti firem. "I v případě úspěchu ale neočekávají, že by došlo k navýšení jejich tržeb za letošní rok o více než čtyři až pět procent," vyplývá z průzkumu.
Podíl středních a malých firem, které se chtějí do těchto zakázek zapojit, je menší a dosahuje 56 procent. To je dáno zejména jejich větší regionální orientací - podílet se chtějí zejména firmy z okolí povodňových škod. Na rozdíl od velkých firem by jim tyto zakázky mohly podle názoru respondentů vylepšit obrat podstatně výrazněji, meziročně až o 16 procent. Podílet se na opravách chtějí ať již přímo nebo formou subdodávek pro větší společnosti.
"Po zkušenostech z povodní 2002 očekáváme, že odstraňování povodňových škod bude spíše příležitostí pro malé, místně příslušné firmy," řekl generální ředitel Metrostavu Pavel Pilát. Souhlasí s ním finanční ředitel společnosti VCES Radim Martínek. "Z pozitivního dopadu mohou těžit zejména menší stavební firmy, ale i firmy působící v oblasti infrastrukturních a vodohospodářských staveb," uvedl.
Při opravách soukromého majetku se podle stavařů výrazně zapojí živnostníci. "S tím ale souvisí problém, že v době maximálních letních nasazení budou tito drobní a mnohdy šikovní živnostníci na větších stavbách chybět," upozorňuje ředitel společnosti Kočí Tomáš Kočí.
Odstraňování následků povodní podle průzkumu přinese příležitosti i pro dodavatele stavebního materiálu. "Lidé ve svých zasažených domech budou nejprve řešit vyklizení a vysoušení staveb a s tím spojené materiálové řešení oprav. Zde jistě bude zájem o dezinfekční prostředky a sanační omítky. V řadě řešení jsme již pomáhali a máme tyto zkušenosti z minulých let," řekl Robert Mikeš, marketingový ředitel divize Weber společnosti Saint-Gobain Construction Products CZ.
České stavebnictví je už pět let v recesi, jen v dubnu meziročně kleslo o dalších 11,4 procenta. Ve srovnání s rokem 2008 je stavební výroba níže o 37 procent.



Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
