Minulý týden Evropská komise oficiálně ukončila spor o dovoz levných solárních panelů z Číny do Evropy, když kompromisní dohodu s čínskou stranou schválila většina členských států EU. Červencová dohoda obou stran stanovila pro panely z Číny minimální cenu a roční kvótu sedmi gigawattů na celkový výkon dovezených čínských panelů. Čínští vývozci panelů se tím vyhnuli antidumpingovým clům, která na ně Brusel uvalil v červnu a tento měsíc je měl výrazně zvýšit.
Spolu s antidumpingovým vyšetřováním vede komise od loňského listopadu vyšetřování možných čínských subvencí na produkci panelů a dalších komponentů fotovoltaických zařízení. Na rozhodnutí o předběžných clech si tehdy vyhradila devět měsíců.
"Vyšetřování bude pokračovat bez přijetí předběžných opatření a komise bude dál aktivně pracovat tak, aby dospěla k definitivním nálezům ke konci tohoto roku," píše se ve sdělení výkonného orgánu EU, z něhož citovala agentura Reuters. Komise dodala, že rozhodnutí neuvalit předběžná cla nijak nepředjímá podobu konečného stanoviska.
Evropští výrobci solárních zařízení obvinili čínské producenty vedle dumpingu také z toho, že těží ze štědré vládní podpory. Jejich postoj však hájily jen země jižní Evropy, zatímco většina zemí EU v čele s Německem byla proti uvalení cel a zasazovala se o dohodu. Čína je pro EU druhým největším obchodním partnerem po USA.
Výroba solárních panelů v Číně vzrostla v letech 2009 až 2011 na čtyřnásobek a její objem přesáhl celou světovou poptávku. Čínští producenti využili prudké expanze solární energetiky, kterou vlády v západním světě z peněz daňových poplatníků štědře podporovaly. Nejvíce vyváží Čína do EU, která je největším solárním trhem na světě.
Po globální finanční krizi a dluhové krizi v eurozóně evropské vlády podporu solární energetice výrazně omezily, což spolu s masivním čínským dovozem vedlo k bankrotu řady evropských výrobců.



Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
