Plán není podle právníků ani v souladu se smlouvou EU, protože porušuje daňové kompetence nezúčastněných členských států. Daň uvalená pouze v některých členských zemí může být rovněž diskriminační a pravděpodobně způsobí narušení hospodářské soutěže nezúčastněných členských zemí, uvedla agentura Reuters s odvoláním na dokument vypracovaný právní službou pro členské země EU.
Daň oficiálně navrhla Evropská komise v polovině února pro 11 zemí, které s tím souhlasily. Ostatní státy EU se odmítly zapojit. Daň by měla mít sazbu 0,1 procenta u obchodů s akciemi a dluhopisy a 0,01 procenta pro finanční deriváty (futures, opce a podobně). V červenci podpořili zavedení daně rovněž europoslanci, v daňových oblastech má však Evropský parlament jen konzultační roli.
Zavést novou daň se chystá Německo, Francie, Itálie, Španělsko, Rakousko, Portugalsko, Belgie, Estonsko, Řecko Slovensko a Slovinsko. Zpráva právníků je povzbuzující zvláště pro Velkou Británii, která je největším finančním centrem EU a hlavním kritikem nové daně.
Daň by se měla zavádět postupně. Od příštího roku by se vybírala jen z obchodů s akciemi a o dva roky později by se rozšířila na dluhopisy. Ještě později by mohla začít pokrývat i deriváty, její zavádění se ale také bude moci zastavit v případě, že se objeví problémy.
Daň se má stát významným zdrojem nových příjmů a odhaduje se, že by to na úrovni celé EU představovalo až 57 miliard eur (1,5 bilionu Kč). Peníze by tak mohly pomoci konsolidovat veřejné rozpočty.



				
						Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
					
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					