České dráhy u části vlaků, kde nevyžadují povinně zakoupenou místenku, mohou výši slevy nárokovat jen na základě statistických sčítání. U vlaků, ve kterých je možné cestovat pouze se zakoupenou místenkou, které provozují soukromí dopravci, však smlouva vyžaduje předložit nárok za každý prodaný doklad.
Na spojích bez místenek tak návrh ministerstva dopravy vyžaduje po dopravci provést šestkrát do roka sčítání cestujících a jednou ročně detailnější průzkum skladby jednotlivých jízdenek. "Je to jen jakýsi odhad, a nikoliv přesné vyúčtování slevy," uvedl Jančura. U mnohem menších dopravců než jsou České dráhy, kteří provozují třeba jen jeden autobus, přitom stát vyžaduje pořízení elektronického prodejního systému, který zaznamenává cenu každé prodané jízdenky.
Účtování dotací za zlevněné jízdné na základě statistických šetření platí pouze do konce letošního srpna a poté se tento způsob dokazování má podle ministerstva dopravy vztahovat pouze na ty kategorie cestujících, kteří jezdí zadarmo bez jízdenky. "České dráhy nevydávají jízdenku za nula korun, protože by to byla zbytečná administrativa," hájí rozhodnutí ředitel odboru silniční dopravy ministerstva dopravy Ladislav Němec. Bezplatné přepravy jsou pouze zlomkem celkových přeprav a tvoří pouze desetiny procenta cestujících. Největší podíl na slevách putuje na kompenzaci slev pro žáky a studenty.
Právě vydávání jízdenek i pro bezplatnou jízdu je podle RegioJetu nejsnazší cestou, jak dosáhnout rovných podmínek pro všechny dopravce. Z železničních společností, které mají na výplatu dotací za nařízené slevy nárok, smlouvu zatím podepsal pouze Leo Express. "České dráhy mají tuto výhodu z historických důvodů," uvedl majitel černých vlaků Leoš Novotný s tím, že jeho společnost dala přednost smírnějšímu řešení. Dohodu o úpravě poskytovaných dotací blokovat nechce, zároveň ale bude do budoucna naléhat na ministerstvo, aby podmínky sladilo.
Problematikou vykazování doplatků za žákovské a jiné slevy se ministerstvo dopravy zabývá od vstupu konkurence na trh dálkové železniční dopravy. Dosud se výše dotace vypočítává jako rozdíl ceny prodané jízdenky a takzvaného obyčejného jízdného. Za tuto cenu ale ve skutečnosti jezdí jen minimum lidí, protože dopravci nabízí celou řadu komerčních slev. Novinkou tak má být změna účtování, kdy se za základ bude udávat skutečná cena. Ušetřit by se tím podle odhadů mohla až pětina z celkových zhruba sto milionů, které ministerstvo železničním dopravcům za loňský rok vyplatilo. Dotace dopravci účtují zpětně. Aby se sleva projevila už v účtech za letošní první pololetí, je nezbytná právě dohoda dopravců na způsobu vykazování nároku na dotace.
Rozsah státem nařízených slev
Kategorie cestujících železnice silnice MHD Integrovaný dopravní systém Děti do 6 let 100 % 100 % 100 % 100 % od 6 do 15 50 % 50 % 50 % 50 % Žáci 6 - 15 let 62,5 % 62,5 % 50 % 62,5 % Studenti 15 - 26 let 25 % 25 % 50 % 25 % Zdravotně postižení (držitelé průkazu ZTP, ZTP/P) 75 % 75 % 100 % 75 % Průvodce držitele průkazu ZTP/P 100 % 100 % 100 % 100 % Návštěvy rodičů v ústavech 75 % 50 % - 50 %
Zdroj: ministerstvo dopravy



				
						Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
					
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					