Právě dluhová krize ukázala, že problémy jedné země, například vysoké zadlužení Řecka, mohou rychle podkopat důvěru v celou eurozónu a ohrozit její finanční systém a ekonomiku, tvrdí experti.
Společný rozpočet nebo fond s daňovými příjmy by mohl například financovat projekty v infrastruktuře a veřejné služby. Představoval by tak automatickou bezpečnostní síť pro země zasažené hospodářským poklesem a "mírnil by sociální a ekonomické dopady krize".
"Takový fond by neustále získával příjmy od členů eurozóny a poskytoval by zemím peníze v době, kdy se budou potýkat s negativními šoky," píše MMF ve své zprávě.
Návrhy MMF by ale podle agentury AP čelily velkým politickým a právním překážkám. Mohly by totiž oslabit národní suverenitu členských zemí eurozóny přesunem většího objemu peněz i pravomocí na společné instituce. Silné ekonomiky, jako je například Německo, takové návrhy asi odmítnou, a to kvůli obavám z trvalého financování hospodářsky slabších zemí.
Eurozóna byla od začátku nynější dluhové krize v roce 2010 nucena poskytnout za přispění měnového fondu finanční pomoc pěti členským zemím. Nyní pracuje na vytvoření bankovní unie, která zahrnuje mimo jiné vytvoření jednotného bankovního dozoru.
Celá Evropská unie již společným rozpočtem disponuje. Výdaje tohoto rozpočtu se však soustředí zejména na dlouhodobé projekty a možnosti jeho využití jako nástroje pro odvracení a zmírňování ekonomických šoků jsou velmi omezené.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
