"V současnosti studujeme žádosti o uzavření 28 elektráren s kapacitou kolem 7000 megawattů, z toho asi 2000 MW v jižním Německu," řekl listu Frankfurter Allgemeine Zeitung předseda Bundesnetzagentur Jochen Homann. Žádosti o uzavření elektráren musí provozovatelé předkládat s ročním předstihem. Německé energetické koncerny RWE, E.ON, EnBW a Vattenfall plánují v nejbližších letech snížit kapacity celkem o zhruba 15 gigawattů.
Homann uvedl, že sedm žádostí se týká potenciálně systémově důležitých elektráren v jižním Německu. "Pokud operátoři přenosového systém označí tyto elektrárny za systémově důležité, Bundesnetzagentur rozhodne, zda tyto bloky ponechá připojené. V takovém případě dostanou jejich provozovatelé kompenzační platby," řekl Homann.
Podnikům jako je E.ON a RWE v posledních letech výrazně klesají zisky, protože velkoobchodní ceny elektřiny kvůli rostoucí konkurenci silně subvencovaných solárních a větrných elektráren prudce klesly, třebaže náklady elektřiny pro koncové zákazníky naopak rostou. Plynové elektrárny navíc nejsou schopny konkurovat uhlí, jehož ceny v Evropě výrazně klesly.
Koncerny tak musí uzavírat plynové a některé uhelné elektrárny. Spolu s politicky rozhodnutým uzavíráním jaderných elektráren to může ohrozit budoucí dodávky elektřiny. Elektrárenské podniky totiž nebudou mít peníze na investice do modernizace výroby a do nových sítí, bez nichž se další expanze obnovitelných zdrojů neobejde, upozornil minulý týden časopis The Economist.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
