Ambiciózní dohoda dvou už nyní největších světových obchodních partnerů nazvaná Transatlantické obchodní a investiční partnerství (TTIP) by měla odstranit některé zbývající překážky ve vzájemném obchodu. Už teď tvoří byznys mezi EU a USA skoro třetinu světového obchodu, jejich obchodní výměna dosahuje až dvou miliard eur (až 52 miliard korun) denně.
Další kolo jednání, náhrada za odložený říjnový termín, čeká americkou i evropskou delegaci v týdnu od 11. do 15. listopadu. Začátek třetího kola rozhovorů, kterým se má diskuse vrátit k plánovanému časovému průběhu, je domluvený na 16. prosince do USA. Oznámil to dnes John Clancy, mluvčí evropského komisaře pro obchod Karla De Guchta. V Bruselu čeká podle něj obě strany jednání o službách, investicích, surovinách či regulacích. Poprvé o smlouvě obě strany jednaly letos v červenci, dohodnout by se chtěly v příštím roce. Pak by dokument čekal několikaletý ratifikační proces.
Okolo smlouvy, která by kromě jiného mohla zajistit vzrůst evropského exportu do USA až o 28 procent, se ale vede politická bitva. Souvisí s nedávnou sérií odhalení, že americká tajná služba NSA zřejmě odposlouchávala obrovské množství komunikace obyčejných občanů EU, ale také jejích předních politiků.
Například deník Financial Times napsal, že propojení diskuse o ochraně dat s přípravou obchodní smlouvy si přeje Německo. Mobil kancléřky Angely Merkelové byl údajně v minulosti terčem aktivit NSA. Podle mluvčího komise Oliviera Baillyho ale žádná taková žádost oficiálně na stole není. "Problematika špionáže, kontrašpionáže a tajných služeb není v kompetenci Evropské unie. Proto EU ani nemůže o takových věcech vyjednávat," podotkl dnes mluvčí komise.
Německo a Francie chtějí do konce roku s USA vyjednat pravidla pro fungování tajných služeb, aby k podobným excesům napříště nedocházelo. Německo a Brazílie také požádaly Valné shromáždění OSN o přijetí rezoluce, která by odsoudila plošný sběr osobních informací jako přílišný zásah do soukromí.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
