Něco podobného by před několika málo lety bylo jen sotva myslitelné. Dříve se totiž Ankara těšila úzkým vazbám na centrální iráckou vládu v Bagdádu a věnovala desítky let starému konfliktu na svém území s kurdskými separatisty. Turecko, které musí téměř všechny své energetické potřeby pokrývat dovozem, už ale nemohlo energetické zdroje na své jihovýchodní hranici příliš přehlížet. Turecko v posledních letech čelí rostoucí poptávce, která tudíž vede k silnému růstu deficitu.
Prezident autonomního Kurdistánu Masúd Barzání se při návštěvě Istanbulu minulý týden s tureckou stranou dohodl na základech dohody a na technických detailech výstavby druhého ropovodu a plynovodu. Turecko tímto krokem ale rozhořčilo Bagdád, který si dělá výhradní právo na obchod s iráckou ropou a který tvrdí, že snaha Kurdů o nezávislý prodej této suroviny by mohla vést až k rozpadu Iráku. To vyvolává obavy i ve Washingtonu.
Veškeré příjmy z ropy mají podle irácké ústavy projít kasou centrální vlády v Bagdádu. Autonomní kurdský region má nárok na 17 procent z celkové částky, což nečekaně přispělo k tomu, že se oblast stala prosperující oázou bezpečí prostou násilí, jaké je ve zbytku Iráku. Turecko opakovaně uvedlo, že respektuje obavy Bagdádu a že nehodlá podnikat kroky, které by dále prohlubovaly spory mezi oběma stranami.
Stávajícím ropovodem vedoucím z iráckého Kirkúku do tureckého středomořského přístavu Ceyhan protéká nyní jen zlomek z denní kapacity 1,6 milionu barelů ropy. Teoreticky by mohl transfer pokrýt až 700.000 dodatečných barelů. Letos a příští rok bude zprovozněno několik nových ropných polí, s růstem kurdského vývozu tudíž bude druhého ropovodu brzy zapotřebí.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
