Odbory chtějí přerušit kolektivní vyjednávání v ČD Cargo

18.11.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 18. listopadu (ČTK) - Železniční odbory chtějí přerušit nedávno zahájená jednání o nové kolektivní smlouvě v ČD Cargo a ve vyjednávání pokračovat až po jmenování nového ministra dopravy. ČTK to dnes řekl místopředseda Odborového svazu železničářů (OSŽ) Radek Nekola. Na úterním jednání s managementem chtějí dosáhnout prodloužení nynějších podmínek do března příštího roku.

Nový návrh smlouvy předložený zaměstnavatelem počítá s propuštěním 411 zaměstnanců a omezováním zaměstnaneckých benefitů. Odbory proto chtějí o takto zásadním dokumentu jednat s managementem, který bude mít oporu v ministrovi se silným politickým mandátem.

Ministr dopravy Zdeněk Žák při společném jednání za přítomnosti premiéra Jiřího Rusnoka podle Nekoly uvedl, že nemá politický mandát k jakémukoliv rozhodování. "Potom se obáváme, že ani jím pověření zaměstnanci, kteří řídí společnost Cargo, nemají mandát, aby uzavírali například podnikatelský plán, který bude muset někdo jiný dodržovat," uvedl Nekola.

Postup odbory konzultovaly se stínovým ministrem za ČSSD Milanem Chovancem, který je největším favoritem na post šéfa dopravního resortu a který se už dříve řekl, že po svém případném nástupu do funkce provede personální změny ve vedení Carga. Podle Chovance tak mohou vyjednávání počkat zhruba měsíc, kdy by mohlo být o obsazení ministerského postu rozhodnuto.

Ohlášená propuštění by se měly týkat zejména provozních zaměstnanců. Odbory se obávají, že se snižováním zaměstnanců společnosti ubude objem přeprav, protože další propouštění lidí se odrazí v provozuschopnosti státního dopravce. Udržení nynější zaměstnanosti a benefitů do konce března by mělo podle odhadů odborů společnost přijít na 27 milionů korun, což představují především mzdy nepropuštěných zaměstnanců.

Kromě propouštění se má zaměstnancům Carga podle návrhu vedení firmy od ledna zkrátit dovolená o týden na čtyři týdny a prodloužit pracovní doba zhruba o dvě hodinu a půl týdně na maximálních 40 hodin. Krátit by se měly poplatky za přesčasy a noční služby. Návrh je podle předsedy OSŽ Jaroslava Pejši přísnější než ten, se kterým přišlo vedení mateřských Českých drah, i když i tam zaměstnavatel navrhl například zkrácení dovolené ze šesti týdnů na pět.

Personální změny v ČD Cargo prosadil Ministr Žák krátce po svém nástupu do funkce letos v červenci. Nejprve bylo kompletně vyměněno vedení Českých drah v čele s dlouholetým šéfem Petrem Žaludou. Toho na postu předsedy představenstva Carga vystřídal Oldřich Mazánek. Posledním z Žaludových lidí ve vrcholném vedení Carga byl finanční ředitel Petr May, který ze zdravotních důvodů rezignoval minulý týden.

ČD Cargo se v poslední době potýká s poklesem přeprav a prohlubováním ztrát v segmentu jednotlivých vozových zakázek. V pololetí firma skončila se ziskem 208 milionů korun, byly v něm ale započítány i prodeje dlouhodobého majetku. Firma počítala i se sníženými poplatky za použití dopravní cesty, které ale zatím není jisté. Loni se nákladní dopravce, který zaměstnává zhruba 9500 lidí, propadl do ztráty dvou miliard korun.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK