Ještě před rokem odhadovala OECD pro letošní rok růst v tempu 3,4 procenta a v květnu snížila předpověď na 3,1 procenta. "Naše odhady jsme snížili z mnoha důvodů, tím nejdůležitějším ale bylo zhoršení předpovídaného růstu v rozvíjejících se zemích," řekl ke zprávě agentuře Reuters hlavní ekonom OECD Pier Carlo Padoan. Nové ekonomické mocnosti začínají oslabovat právě v době, kdy se eurozóna dostává z dlouhé recese a Spojené státy zrychlují dosud slabý růst.
Výkon eurozóny a USA ale nebude stačit na to, aby vyvážil ztrátu dynamiky řady mladých trhů. Ty podle Padoana zasáhl odliv kapitálu, vyvolaný plány americké centrální banky na omezení měnové podpory ekonomiky.
"Spojené státy rostou, budou však muset ozdravit veřejné finance," podotkl Padoan. "Eurozóna se stává znovu oblastí růstu, avšak ten bude mít velmi slabá tempa; Japonsko roste rychleji, otázka ale je, zda to udrží," dodal. Za velké riziko pro světovou ekonomiku označil opětnou rozpočtovou krizi v USA, která by mohla vyústit v nezvýšení federálního dluhového stropu.
Eurozóna letos ještě klesne o 0,4 procenta, napřesrok ale oživí o jedno procento. Americká ekonomika zaznamená letos růst o 1,7 procenta a příští rok zrychlení na 2,9 procenta. Růst v Japonsku se má podle OECD pohybovat pod dvěma procenty.
OECD ale výrazně zhoršila odhady pro Brazílii, Indii, Indonésii, Rusko a Jihoafrickou republiku, což srazilo dolů celý globální výhled. Pro Čínu letos OECD čeká mírné zrychlení na růst o 7,7 procenta a příští rok posílení na 8,2 procenta.
OECD vznikla v roce 1961 jako nástupkyně Organizace pro evropskou hospodářskou spolupráci, která měla za úkol dohlížet a řídit poválečnou hospodářskou obnovu ve světě. Jejími členy jsou od 90. let i Česká republika a Slovensko.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
