Zaorálek úmysl prosazovat připojení Česka k evropskému fiskálnímu paktu oznámil dnes při přebírání úřadu. Pravicová vláda premiéra Petra Nečase (ODS) se v této otázce shodnout nedokázala a následující kabinet Jiřího Rusnoka přenechal rozhodnutí na Sobotkově vládě. ČR by měla podle Zaorálka také co nejdříve přijmout euro.
"Připojení České republiky k fiskálnímu kompaktu představuje posílení rozpočtové disciplíny vlády. Sice existují střednědobé výdajové rámce, které by měly směřovat fiskální politiku vlády k jisté disciplíně, nicméně je to relativně slabé opatření. Zároveň stále nemáme dluhovou brzdu v podobě ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti. V takovém případě může být fiskální kompakt nejsilnějším opatřením, které bude znemožňovat vládě nezodpovědné hospodaření," uvedl hlavní ekonom Patria Finance David Marek.
Upozornil ale, že přistoupení k paktu si vynutí další snížení rozpočtového deficitu. V případě zemí s poměrem vládního dluhu vůči HDP pod 60 procenty, mezi které ČR patří, totiž připouští fiskální pakt strukturální deficit do jednoho procenta HDP. Letos by měl strukturální deficit ČR však činit zhruba 2,5 procenta HDP. Strukturální deficit je deficit veřejných financí očištěný o vliv hospodářského cyklu.
"Přistoupení Česka k fiskálnímu paktu bych uvítal. Bude do budoucna pojistkou proti rozpočtově nezodpovědným vládám, které by chtěly nadměrně zadlužovat zemi," uvedl analytik UniCredit Bank Pavel Sobíšek. Z hlediska veřejných financí ovšem pakt v nejbližších dvou letech neznamená žádnou změnu, dodal.
Fiskální pakt v minulých letech vyvolával na české politické scéně spory. ODS požadovala, aby případnému přijetí paktu předcházelo prosazení finanční ústavy proti zadlužování veřejných financí a také ústavního zákona o referendu o přijetí eura. Předseda ČSSD Bohuslav Sobotka však tehdy tvrdil, že jediným účelem finanční ústavy je snaha odpoutat pozornost od veřejného dluhu bilion korun, který podle něho přibyl za vlád Mirka Topolánka (ODS), Jana Fischera a Nečase.



Brzdná dráha se v mrazu dramaticky prodlužuje, ukazují testy. Řidiči to podceňují
Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
