Rusko uvalilo úplné embargo na dovoz evropských prasat, vepřového a výrobků z něj na konci ledna poté, co byly v Litvě nalezeny dva kusy uhynulých divokých prasat nakažených prasečím morem. Později byly dva uhynulé kusy nalezeny také v Polsku.
Evropská komise, která sama na potenciálně postiženou oblast vyhlásila karanténu, měla ruský plošný ruský zákaz za nepřiměřený a neúspěšně se snažila s Rusy vyjednávat. Představitelé komise mimo záznam přiznávají, že jednání komplikuje také ukrajinská krize.
"Ruští partneři nadále odmítají náš návrh změn embarga, který by s výjimkou postižené oblasti dovoz umožnil," uvedl unijní komisař pro zdraví Tonio Borg. EU navíc poukazuje na zjištění, že nakažení divočáci nejspíš přešli hranici ze sousedního Běloruska, kde se - stejně jako v Rusku - nákazu úřadům dosud nepodařilo zastavit.
Zástupce generálního ředitele pro zdraví a spotřebitele Evropské komise Ladislav Miko ČTK řekl, že EU ještě před vypuknutím sporu oběma zemím nabízela kvůli tamní nákaze expertní i finanční pomoc. "Obávali jsme se, že se to dostane na naše území. Což se bohužel také stalo," poznamenal Miko. Ruský přístup byl poté podle něj "velmi neadekvátní".
Borgův kolega Karel De Gucht odpovědný za obchod dnes zdůraznil, že ruský postup je proti pravidlům WTO. "Po týdnech jednání a snah s ruskými protějšky věc vyřešit nevidíme absolutně žádný pokrok. Evropa musí chránit své výrobce vepřového masa. Nemá proto na výběr a bude případ řešit v rámci Světové obchodní organizace," dodal.
Omezením dovozu v lednu Rusko uzavřelo přístup na svůj trh čtvrtině vepřového, které každoročně dováželo. Loni přitom dovoz představoval 1,4 miliardy eur (asi 37,8 miliard korun). Výpadky se snaží kompenzovat vyššími dovozy z USA a Argentiny.
Prvním krokem podle pravidel řízení v rámci WTO jsou opět bilaterální jednání. Pokud tyto konzultace za 60 dní nedospějí k výsledku, může ale EU požádat WTO o ustavení panelu, aby kolektivně posoudil legalitu ruských opatření. Rusku by pak - pokud by embargo bylo posouzeno jako neoprávněné - mohlo být prakticky nařízena například povinnost finanční kompenzace.
"To by mohlo být velmi zásadní. Pokud si pamatuji, tak historicky se země snaží k tomuto kroku ani nedospět," podotkl Miko.



Brzdná dráha se v mrazu dramaticky prodlužuje, ukazují testy. Řidiči to podceňují
Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
