Současný záměr dopravního resortu navazuje na loňský pilotní projekt v Karlovarském a Zlínském kraji, kde už soutěž o zakázky na údržbu silnic prvních tříd ministerstvo vypsalo.
Až dosud většinu zimní údržby na silnicích prvních tříd obstarávaly takzvané Správy a údržby silnic (SÚS), které zřizují kraje a jejich subdodavatelé. Výjimkou jsou Zlínský kraj, kde v loňském tendru zvítězila společnost AVE CZ, a Karlovarský kraj, kde pilotní zakázku na odklízení sněhu a běžné opravy vozovek obhájila Údržba silnic Karlovarského kraje.
Podle ministerstva dopravy se možnost otevřít zakázky soukromým firmám přímo, a nikoliv přes krajské správy, osvědčila. Cenové nabídky uchazečů v tomto zadávacím řízení potvrdily snížení cen u zimní a především u běžné údržby, aniž by byly ohroženy požadavky na bezpečnost a plynulost provozu, uvedl úřad. Dosažené ceny 77,5 milionu korun v případě Zlínského a necelých sto milionů v Karlovarském kraji představují za smluvní čtyřleté období zhruba pětinové snížení dosavadních nákladů, uvedlo dříve ministerstvo.
Současná zakázka se má týkat zhruba třetiny sítě silnic první třídy. Soutěž bude členěná do jednotlivých oblastí, které vždy udržuje čtyři až pět sypačů s tím, že každé z vozidel je počítáno pro údržbu zhruba 25 kilometrů silnice, doplnil Neřold. Ministerstvo bude moci čtyřletý kontrakt po dvanácti měsících vypovědět, pokud se resort rozhodne údržbu zajišťovat vlastními silami.
V Česku se aktuálně nachází na 6,5 tisíce kilometru silnic prvních tříd. Dálnice a část rychlostních silnic spravuje prostřednictvím vlastních správ Ředitelství silnic a dálnic. Silnice druhých a třetích tříd spravují kraje.



Brzdná dráha se v mrazu dramaticky prodlužuje, ukazují testy. Řidiči to podceňují
Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
