Zásadní úkol je podle něj dostat výkon ekonomiky bez zvýšení zadluženosti na trajektorii vyššího růstu, než je v průměru v EU a v okolních státech. Upozornil na paradox, kdy ČR měla v minulých letech mezi sousedními zeměmi nejhorší výsledek HDP, a přitom byla makroekonomy a finančními trhy hodnocena pozitivně jako stabilní ekonomika s nízkými deficity, malou zadlužeností a pevnou měnou.
"Pokud nepřijde nová krize eura, budeme růst. Ale jak moc, to souvisí nejen se strukturálními změnami, ale i těmi malými. To vyžaduje drobnou mravenčí práci vlády i profesních komor, aby zlepšily podmínky pro podnikání v této zemi," uvedl Dlouhý.
Diskuze o intervencích České národní banky na oslabení kurzu koruny loni v listopadu byly podle Dlouhého zbytečně emocionálně vyhroceny. Základním cílem centrální banky není hospodářský růst, ale měnová a cenová stabilita, připomněl. Podle svých pravidel tak prý banka jednala správně. Diskuze by se ale měla vést obecně o rolích centrálních bank, nejen ČNB, ale americké Fed, Evropské centrální banky či Bank of England, podotkl.
Budoucí vývoj ekonomiky bude záležet i na činnosti vlády. Upozornil, že její součástí je i 'propodnikatelská' strana, která podporuje investice, rozvoj dopravní infrastruktury, vyšší tlak na snížení přeregulace a zlepšení podnikatelského prostředí. "Mělo by se to začít naplňovat," poznamenal. Důležité podle něj bude to, aby již během druhého pololetí se tyto sliby přetavily do konkrétních kroků. "Znervózňuje mě to, že je vláda stála ponořená do politických otázek," dodal. Třeba zákon o veřejných zakázkách podlamuje všechno a znemožňuje rozběh projektů ve stavebnictví, uvedl jeden z příkladů.



Brzdná dráha se v mrazu dramaticky prodlužuje, ukazují testy. Řidiči to podceňují
Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
